Tirdzniecības nosacījumi dažviet ož pēc korupcijas makrofleksa

© Oksana Džadana/ F64

Ministru kabinets 9. novembra sēdē apstiprināja nosacījumus tirdzniecības organizēšanai no 15. novembra līdz ārkārtējās situācijas beigām – 2022. gada 11. janvārim. Nosacījumu mērķis ir mazināt cilvēku kontaktēšanos un līdz ar to Covid-19 inficēšanās riskus, jo īpaši nevakcinētu cilvēku kontaktēšanos.

Te jāskan aplausiem, ka šoreiz valdība ir saņēmusies un sabiedrība jau tagad, nevis 15. novembra vakarā, uzzina, ar ko būs turpmāk jārēķinās.

Par tirdzniecību ir tā, ka ir labās ziņas un ir arī ziņas, kas nav tik ļoti labas. Bet

valdības augstumos ir beidzot sadzirdētas vecāka gadagājuma cilvēku vaimanas par aptiekām. Jo pie aptiekām ir jāstāv rindās, jāsalst, un var saķert tādas kaites, kas nav labākas par kovidu.

Visām citām iepirkšanās vietām kritērijs paliks 25 kvadrātmetri uz vienu apmeklētāju, bet aptiekās noteikta prasība nodrošināt ne mazāk kā 15 kvadrātmetrus no publiski pieejamās telpu platības. Tas gan ir ar nosacījumu, ka šajās aptiekās notiek vakcinācija pret Covid-19 vai tiek izsniegti testēšanas sertifikāti.

Redzam arī, ka aptieku ķēdēm ir ļoti ietekmīgs lobijs. Citi ir palikuši ar veco kritēriju 25 kvadrātmetri. Uz aptiekām mēdz iet vairāk cilvēku, kam ir veselības problēmas un arī kovids, kamēr citos veikalos salīdzinoši veselākie tiek ielaisti iekšā mazākā skaitā.

Bet nu labi - ir jauki, ka aptiekā viens cilvēks varēs iepirkties un arī otrs ienākt, lai sasildītu rokas.

Ir šajos nosacījumos arī, lūk, šāds kritērijs: “Epidemioloģiski nedrošā vidē jeb t.s. “sarkanajā” drošības režīmā, t.i. pircēji ir bez sadarbspējīgiem Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātiem, vai ar tiem tirdzniecības pakalpojumus IEKŠTELPĀS, ja kopējā apmeklētājiem publiski pieejamā telpu platība nav lielāka par 1500 m2 un ja ir atsevišķa ieeja no ārtelpas, var šādās tirdzniecības vietās.” Tālāk seko uzskaitījums: pārtikas un higiēnas, dzīvnieku barības veikali, aptiekas u.c.

Kritērijs 1500 kvadrātmetri nosacījumos parādās arī par brīvdienām un svētku dienām, kad veikaliem ar platību virs šiem kvadrātmetriem ir aizliegts darboties, izņemot pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietas un pirmās nepieciešamības pakalpojumu sniegšanas vietas.

No kurienes rauts tieši šāds kritērijs? Diezin vai tas ir loģisks, jo, ja veikals ir liels, moderns, tad tas ir arī ar augstākiem griestiem un labu ventilāciju. Un vai nav tā, ka šis skaitlis ir ielobēts, lai pārdalītu tirgu par labu kādai vienai vai dažām tirdzniecības ķēdēm, attiecīgi apskādējot citas? Savulaik aizdomīgi izskatījās kritērijs 7000 kvadrātmetri, bet tagad 1500 izskatās vēl aizdomīgāk. Ja veikala izmērs ir 1490 kvadrātmetri, tad tam rodas lieliskas priekšrocības. Varbūt šādi veikali ir vai patlaban top?

Vai nav tā, ka šādi cipari tiek ielobēti vai pat iekorumpēti? Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam varbūt vajadzētu nevis peldināt Daugavā urīnkrāsas makrofleksa aisbergu, bet pastrādāt šajā virzienā? Kurš, kad, kam un cik?

Svarīgākais