Neatkarīgā iesaka: Bezmaksas TOP 9 kultūras pasākumi

© Publicitātes foto

5.lapa

Māksla - patvērums

Publicitātes foto

Mākslas stacijā «Dubulti» atklāj pazīstamā Šveices mākslinieka Tomasa Hiršhorna izstādi «ART=SHELTER | MĀKSLA=PATVĒRUMS», ko pats mākslinieks sauc par klātbūtnes un radīšanas projektu. Cerība, radīšana, dialogs, iekļaušana, (mākslas) mīlestība un apmaiņa - jā; naids, dusmas, vardarbība, negatīvisms, pasivitāte un aizvainojums - nē.

15 dienas (no 21. aprīļa līdz 5. maijam) Tomass Hiršhorns strādās Mākslas stacijā «Dubulti» (no pulksten 9 līdz 18). Tiks radīts mākslas darbs un darbnīcu telpa, reizē skulptūra un klātbūtne. Katru dienu mākslinieks vadīs kritisku darbnīcu ar nosaukumu «Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!». Improvizētā «studijā» turpat izstāžu zālē notiks lekcijas, priekšlasījumi, diskusijas un sarunas.

««MĀKSLA=PATVĒRUMS» ir forma, mana forma, mūsu forma, kas uzlūkojama kā opozīcija karam Ukrainā, bet vienlaikus tā ir forma, kas apliecina manu pārliecību, instinktu un intuīciju saistībā ar visiem kariem un izturēšanos pret tiem: māksla var un tai vajag būt Patvērumam, māksla dod patvērumu un to veido,» saka mākslinieks.

«Agresija mūsdienu starptautiskajās tiesībās ir viens no smagākajiem pārkāpumiem un militāra spēka lietošana nav atļauta. Krievijas iebrukums Ukrainā rada pienākumu visām pasaules valstīm. Tam ir vispārobligāts raksturs - tas ir «erga omnes» pienākums. Ko šajā situācijā var darīt mākslas institūcija? Vai mākslas institūcija var efektīvi izmantot savu praksi un neizskatīties infantila?» saka izstādes kuratore Inga Šteimane .

Tomass Hiršhorns jau 30 gadus savā mākslā ietver kritiku un brīdinošus signālus par to, ka mūsu politiskā un sociālā vide ir trausla, ka tajā ir pārāk daudz izņēmumu un pārāk ierobežojoši kritēriji identitātei un atšķirīgajam. Savus jaunākos darbus Tomass Hiršhorns veido kā telpu un apstākļus, kur iespējams pavadīt laiku un kaut ko radīt, kur var sarunāties un iepazīties ar līdzcilvēkiem. Māksliniekam ir īpašs veids, kā viņš īsteno savu politiku - aci pret aci ar katru skatītāju individuāli. Šo metodi tradicionālā politika mēdz saukt par «neiespējamu».

Līdzīgu «neiespējamu» utopismu piedāvā arī Tomasa Hiršhorna darbu forma - tās ir bezgalīgi izvērstas un subversīvas skulptūras no industriāliem, neekskluzīviem un «neaizvainojošiem» (jeb neelitāriem) materiāliem, bez laika ierobežojumiem kā darināšanas, tā uztveres procesā. Šo skulptūru pamatā ir subjektivitātes nodrošināšana. Vispirms tie ir materiāli, ko visi pazīst un lieto. Mākslinieks ir pret to, lai skatītājs tiktu identificēts kā «nekvalificēta persona» vai tiktu saukts par neprofesionāli. Hiršhorna monumentālo apdzīvojamo skulptūru forma ir radusies intuitīvi un tāpat - intuitīvi - to attīsta skatītājs, savā subjektīvā veidā radot jaunu, vitalitātes un iniciatīvas pārpilnu pasauli, kas rezonē ar Delēza atklāto sajūtu loģiku kā identitātes pamatu.

Izdzīvojot Ukrainas karu un redzot, kā savu nozīmi zaudē struktūras, koncepti un vērtības, kas iepriekš tikuši uzskatīti par neapšaubāmiem un stabiliem, Mākslas stacija «Dubulti» piedāvā unikālu iespēju klātienē iepazīt Tomasa Hiršhorna «empīrisko» mākslu, kuras sistēmiskā kritika un cilvēka (indivīda) vērtības daudzināšana šķiet viens no atbilstošākajiem veidiem, kā īstenot morālo atbildību šajā laikā.

Projekts kopumā Mākslas stacijā «Dubulti» ir apmeklējams no 21. aprīļa līdz 29. jūnijam.

Izstādes darba laiks: no pulksten 9 līdz 17.30.

Ieeja mākslinieka Tomasa Hiršhorna izstādē «MĀKSLA=PATVĒRUMS» un dalība radošajās darbnīcās bez maksas.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais