Spānijas vilciena avārijas iemesls – ātrums

© Scanpix

Vilciens, kura avārijā Spānijas ziemeļrietumos dzīvību zaudēja vismaz 78 cilvēki, līkumā traucies ar vairāk nekā divas reizes lielāku ātrumu, nekā atļauts.

Visi astoņi no Madrides uz Ferolu Galīcijas zemē kursējušā vilciena vagoni noskrējuši no sliedēm. Ievainojumus ir guvuši vairāk nekā 140 cilvēku, no kuriem 36 cilvēku stāvoklis ir smags. Premjerministrs Marioano Rahojs valstī ir izsludinājis trīs dienas ilgas sēras. Ir sāktas divas izmeklēšanas. Viena ir kriminālizmeklēšana, bet otru veic dzelzceļa negadījumu izmeklēšanas komisija.

Dzelzceļa uzņēmuma RENFE prezidents Hulio Gomess Pomars informējis, ka avarējušajam vilcienam tehnisku problēmu nav bijis. «Šim vilcienam tehniskā apskate tika veikta vēl avārijas dienas rītā,» sacīja uzņēmuma vadītājs. «Šie vilcieni tiek pārbaudīti ik pēc nobrauktiem 7500 kilometriem, un konkrētā vilciena ekspluatācijā arī līdz šim nekādas nepilnības nav konstatētas.» Kā norāda BBC, kopumā Spānijā dzelzceļa satiksme ir vērtējama kā ļoti droša. Spānija dzelzceļa tīkla veidošanā un attīstīšanā ir ieguldījusi prāvus līdzekļus. Arī starptautiskā mērogā dzelzceļš ir viens no drošākajiem pārvietošanās veidiem.

Vilciens no sliedēm noskrēja laikā, kad izbrauca līkumu. Tas notika trīs līdz četrus kilometrus no Santjago de Kompostellas stacijas. Vilcienā atradās 218 pasažieru. Ugunsdzēsējs Haime Tisons, kurš bija viens no pirmajiem glābējiem, kas nonāca avārijas vietā, situāciju raksturoja kā «elli». «Es nāku no elles, tur nevarēja atšķirt, vai deg lokomotīve vai vagoni, vai kas cits,» viņš stāstīja raidsabiedrībai ABC. Savukārt viens no lieciniekiem stāstīja, ka vagoni pēc avārijas uzkrituši cits citam virsū, tādējādi daudzi no pasažieriem tika saspiesti. Materiāli no kameras, kas novietota pie sliedēm, rādīja, kā pēc iebraukšanas līkumā vagoni ietriecas tilta betona konstrukcijās.

Viens no vilciena mašīnistiem vēl pirms avārijas dispečeru paspējis informēt, ka vilciens līkumā iebraucis ar ātrumu 190 kilometru stundā. Savukārt ātruma ierobežojums tanī posmā ir 80 kilometru stundā, vēsta The Telegraph. «Mēs braucam ar 190 un tūdaļ noskriesim no sliedēm!» mašīnists paniski stāstījis RENFE dispečeram. Savukārt uzreiz pēc avārijas viņš zvanījis dispečeram vēlreiz: «Mēs noskrējām no sliedēm! Ko lai es tagad daru, ko lai es tagad daru? Ceru, ka neviens nav gājis bojā, jo tas viss būs uz manas sirdsapziņas.» Vilcienā bija divi mašīnisti. Viņi abi ir tikuši cauri ar nebūtiskām traumām. No viņiem viena vārds iekļauts kriminālizmeklēšanā par notikušā iemesliem.

Izmeklēšana dos lielāku skaidrību par iemesliem, kāpēc vilciens pārsniedza atļauto ātrumu. Taču jau tagad sākuši izskanēt jautājumi par to, kāpēc drošības sistēmas šādu situāciju nenovērsa. Kā norāda BBC, mūsdienu dzelzceļa infrastruktūra tiek aprīkota ar daudzveidīgām drošības sistēmām, kas ierobežo vadītāju iespējas pārsniegt ātrumu vai pārkāpt citus drošības pasākumus.

Eiropas Savienības līmenī tiek ieviesta Eiropas vilcienu pārvaldības sistēma, kuras mērķis ir padarīt dzelzceļa satiksmi drošāku un konkurētspējīgāku. Viens no šīs sistēmas komponentiem ir Eiropas Vilcienu kontroles sistēma, kura paredz vienotus dzelzceļa satiksmes standartus Eiropas Savienībā – tajā skaitā vienotus drošības standartus. Daļa no Spānijas dzelzceļa tīkla ir aprīkota ar šo kontroles sistēmu, un tā ir iestrādāta arī lielā daļā no maršruta Madride–Ferola. Liktenīgajā līkumā darbojusies mazāk moderna sistēma. Taču, kā intervijā BBC sacīja dzelzceļa eksperts Kristians Volmārs, jebkurā gadījumā arī šeit bija jābūt kādai brīdinājuma sistēmai. «Mēs nezinām, vai šī sistēma nedarbojās, vai arī vadītājs tās brīdinājumiem nepievērsa uzmanību,» sacīja K. Volmārs.

Svarīgākais