Pirmā pieredze pie zobārsta ir izšķiroša

© Publicitātes foto

Pirms jebkuras procedūras veikšanas, ārstam ar pacientu ir jāizveido emocionālā saikne un jārada viņam drošības sajūta, īpaši, ja tas ir bērns, uzskata Kristers Dzenis, Zobārstniecības klīnikas “SIROWA Rīga” mārketinga direktors.

Komunikācijai ārsta kabinetā ir izšķiroša nozīmē - neatkarīgi no vecuma, pacientam ir svarīgi zināt, kas un kāpēc tiks darīts, jo tas viņam liek justies daudz drošāk, spriež K.Dzenis, uzsverot, ka, pirms jebkura pakalpojuma saņemšanas, noteikti vajadzētu pārliecināties, vai, maksājot mazāk, nepazemināsies kvalitāte. Ja runājam par bērniem, noteikti ir vērts zobu veselībā ieguldīt nedaudz vairāk līdzekļu, taču radīt pozitīvu pirmo iespaidu, nevis emocionālo traumu, kā rezultātā mazais pacients atsakās atkārtoti doties pie zobārsta. Ilgtermiņā negatīvs pirmais iespaids noteikti izmaksās vēl dārgāk, jo agri vai vēlu zobi tāpat būs jālabo, atgādina K.Dzenis. Viņš norāda, ka no 2025. gada janvāra, zobārstniecības klīnika “SIROWA Rīga” ir iesaistījusies arī Sabiedrības integrācijas fonda programmā “Goda ģimene”, kā rezultātā, šobrīd šīs kartes īpašnieki, klīnikā var saņemt ievērojamas atlaides, kas būtiski samazina kopējās izmaksas.

Kāpēc jums bija svarīgi iesaistīties šajā programmā?

Mūsu galvenais mērķis bija sniegt atbalstu sabiedrībai, saņemot zobārstniecības pakalpojumus, galvenokārt, nodrošinot pieejamību. Ikdienā mēs bieži dzirdam tādu vārdu savienojumu kā sociāli atbildīga uzņēmējdarbība un nenoliedzami - tas ir svarīgi! Tajā pašā laikā, nevar noliegt, ka jebkura biznesa pamatuzdevums ir ne tikai nosegt pamatizdevumus, bet arī gūt peļņu. Turklāt - tas ir ne vien pašu uzņēmēju, bet arī viņu klientu ieguvums, jo, tikai gūstot peļņu, mēs varam saviem klientiem piedāvāt pašus inovatīvākos, jaunākos un kvalitatīvākos risinājumus, atkārtoti ieguldot uzņēmumā. Lai nodrošinātu augsta līmeņa pakalpojumus, nevar strādāt uz izdzīvošanas robežas, taču mēs vēlējāmies padarīt mūsu pakalpojumu klāstu pieejamāku plašākai sabiedrībai. Izvērtējot visas iespējas, nolēmām, ka iesaistīšanās programmā “Goda ģimene” ir labākais risinājums. Par cik, ikdienā, mēs nenodarbojamies ar dažādu akciju piedāvājumiem, domāju, ka šis ir lielisks veids, kā skaļi pateikt - mēs atbalstām ģimenes un mēs gribam to darīt!

Ko šajā gadījumā nozīmē atbalsts - kādas ir “Goda ģimenes” apliecības īpašnieku priekšrocības, izvēloties “SIROWA Rīga”?

“Goda ģimenes” apliecības īpašnieki mūsu klīnikā var saņemt 10% atlaidi periodontoloģijas un zobu protezēšanas pakalpojumiem, kā arī 15% atlaidi endodontijas, mutes dobuma higiēnas, ķirurģijas, zobu balināšanas, kā arī vispārējās un bērnu zobārstniecības pakalpojumiem. Tiem pakalpojumiem, kas ir dārgāki, piemēram, implantoloģija vai estētiskā zobārstniecība, šī atlaide ir iespaidīga. Turklāt, atlaides attiecas ne tikai uz bērniem, bet arī vecākiem, cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, karavīriem un studējošajiem.

Stereotipiski bieži tiek uzskatīts, ka daudzbērnu ģimeņu ienākumi parasti nav pārāk augsti. Vai šīs ģimenes var atļauties izmantot jūsu pakalpojumus?

Cenu līmenis mūsu nozares uzņēmumos atšķiras un tas ir normāli. Cilvēkiem būtu jāsaprot, ka ikvienu pakalpojumu ir iespējams saņemt lētāk, taču arī “siers peļu slazdā nav par brīvu”. Katram klientam būtu jāizvērtē, cik viņš ir gatavs maksāt par pakalpojumu, taču tajā pašā laikā būtu arī jāpārliecinās, vai tiešām šie pakalpojumi, kurus citur iespējams saņemt lētāk, ir atbilstošas kvalitātes. Mūsdienās informācijas pārbagātajā pasaulē visi stāsta par to, ka viņu pakalpojumi ir kvalitatīvi un šajā piedāvājumā var apjukt. Elementāra auditēšana pirms pakalpojuma izvēles būtu saistoša ne tikai zobārstniecības nozarē, bet arī jebkurā citā jomā.

SIROWA Rīga” specializējas arī zobārstniecības pakalpojumu sniegšanā bērniem. Mūsdienās vēl arvien liela daļa pieaugušo izjūt paniskas bailes no zobārsta tieši tāpēc, ka viņu pirmās pieredzes zobārstniecības kabinetā ir bijušas neveiksmīgas. Cik svarīga ir bērna pirmā pieredze un kā tā vēlāk ietekmē turpmāko attieksmi pret zobu ārstēšanu?

Tie cilvēki, kuri dzimuši septiņdesmitajos, astoņdesmitajos un deviņdesmitajos ļoti bieži izjūt ievērojamas bailes no zobārsta - tas ir stāsts par materiāltehnisko bāzi un tehnoloģijām. Tehnoloģijas nemitīgi attīstās un visus pakalpojumus, kurus klienti saņēma iepriekš, iespējams saņemt arī šodien, tikai tos veic pavisam citādāk. Mūsdienās šīs procedūras ir daudz patīkamākas un mazāk invazīvas. Šī pieredze, īpaši pirmā, tiešām ir ļoti svarīga. Mēs esam viena no retajām klīnikām, kurā ir iekārota liela bērnistaba ar dažādiem krāsainiem zīmējumiem, paklājiem un rotaļlietām, kas palīdz bērniem relaksēties. Ārsts, īpaši pirmajās reizēs, ar mazajiem pacientiem parasti iepazīstas tieši bērnistabā, jo šajā vidē bērni jūtas visbrīvāk. Tikai tad, kad ārsts ir nodibinājis pirmo kontaktu, viņi dodas uz kabinetu. Es tiešām apbrīnoju, kā mūsu brīnišķīgie bērnu zobārsti strādā ar mazajiem klientiem - viņi ir emocionāli noturīgi un spēj vienoties ar bērniem. Principā, neatkarīgi no tā, vai tas ir bērns vai pieaugušais, mēs arvien vairāk atgriežamies pie tā, cik ļoti svarīga ārsta kabinetā ir komunikācija. Neatkarīgi no vecuma, pacientam ir svarīgi zināt, kas un kāpēc tiks darīts, jo tas klientam liek justies daudz drošāk. Komunikācija pavisam noteikti ir atslēga!

Kādi ir galvenie ieguvumi, zobu veselībā ieguldot nedaudz vairāk līdzekļu, taču radot pozitīvu pirmo iespaidu?

Ja pirmajā vizītē tiks radīta emocionālā trauma vai nekomfortabli apstākļi, var gadīties, ka nākotnē mazais pacients atsakās atkārtoti doties pie zobārsta. Ilgetermiņā, negatīvs pirmais iespaids noteikti izmaksās vēl dārgāk, jo agri vai vēlu, zobi tāpat būs jālabo un tad, iespējams, summas būs mērāmas simtos vai pat tūkstošos. Kopumā jāatzīst, ka situācija bērnu zobu veselībā ir diezgan graujoša. Mēs ik dienu saskaramies ar situācijām, kad vecāki pie mums atved bērnu, kuram ir jālabo desmit vai pat vairāk piena zobi. Tās principā ir bezdarbības sekas, kas bieži vien saistītas ar negatīvu pirmo pieredzi. Ja runājam par materiālajiem ieguldījumiem, manuprāt, investēt zobu veselībā noteikti ir vērts. Es nesaku, ka klīnikās, kur cenas ir zemākas, komunikācija ir sliktāka, taču tehnoloģijas, ar kurām šīs procedūras tiek veiktas, gan būtiski atšķiras. Mazākās klīnikās, vai zobārstniecības kabinetos, noteikti nav digitālais panorāmas rentgens (3D), kā arī netiek piedāvāts tik plašs anestezioloģijas pakalpojumu klāsts. Tas ir vēl viens segments, ar ko mēs lepojamies, jo mūsu klīnika bija viena no pirmajām privātajām zobārstniecības klīnikām Latvijā, kas sāka sniegt pakalpojumus miegā, tajā skaitā arī bērniem. Mūsu klīnikā strādā sertificēti anesteziologi-reanimatologi, kuri sniedz pakalpojumus arī pieaugušajiem, un tas ir milzīgs pluss! Gan komunikācijas veids un tehnoloģijas, gan ārstu pieredze noteikti ir katra eiro vērti!

Kāpēc bērni parasti baidās no zobārsta?

Negatīva pirmā pieredze ir tikai viens no aspektiem, jo mēs bieži saskaramies ar to, ka no zobārsta baidās arī tie bērni, kuri paši šo speciālistu vēl nekad nav apmeklējuši. Šajā gadījumā bērnu bailes nereti veidojas no vecākiem. Neviļus vecāki savā starpā sarunājas par to, ka drīzumā jādodas pie zobārsta un viņiem ir bail, kā rezultātā viņi bērnos iesēj negatīvas sajūtas par to, ko viņi vispār nav pieredzējuši. Šī iemesla dēļ arī vecākiem būtu jādomā par to, kā pareizi komunicēt ar saviem bērniem, neradot negatīvu iespaidu par gaidāmo. Ja bailes ir pārāk spēcīgas, iespējama arī ārstēšana miegā, jo labot zobus ar varu - tas nav variants! Ja pacients ir aizmidzis, ārsts var kvalitatīvi izdarīt savu darbu atbilstoši ārstēšanas protokolam, bet klientam netiek radīta emocionālā trauma un psiholoģiskais spiediens.

Iesaistīšanās programmā “Goda ģimene” noteikti ir veids, kā piedāvāt pakalpojumus plašākam klientu lokam, taču - vai esat izskatījuši iespēju iesaistīties arī valsts apmaksātu zobārstniecības pakalpojumu sniegšanā?

Jā, nākotnē, ņemot vērā mūsu stratēģiskos attīstības plānus un vēlmi paplašināties, mēs to, iespējams, arī darīsim. Šobrīd mēs gan neredzam finansiālu pamatojumu, kāpēc mums būtu nepieciešams ieguldīt tik daudz privāto līdzekļu, lai sniegtu šo atbalstu. Principā mēs atduramies pret to, ka valsts aicina radīt, bet nespēj pretim piedāvāt pakalpojumus, jo mēs zinām, ka rindas pie valsts apmaksāta bērnu zobārsta Latvijā šobrīd ir ļoti garas. Turklāt iemesls, kāpēc tas tā ir, nav klīniku trūkums, bet to nevēlēšanās iesaistīties neizdevīgā projektā, un tas ir saprotams! Turklāt - viens uzņēmums nevar darīt visu. Šajā gadījumā mēs esam izvēlējušies to risinājumu, kas šobrīd mums būtu piemērotākais - iesaiste programmā “Goda ģimene” un arī tas ir liels ieguldījums. Ja mēs runājam par dārgākiem pakalpojumiem, piemēram, zobu protezēšanu, kur kopējās izmaksas par vienu zobu rindu ir mērāmas tūkstošos, tad 15% atlaide ir milzīga summa! Šī summa nāk nost no mūsu potenciālā apgrozījuma un arī peļņas. Tādā veidā mēs pateicamies saviem klientiem par to, ka viņi rūpējas par valsts attīstību, jo viņu ģimenē aug trīs un vairāk bērni, kā arī par viņu beznosacījuma mīlestību, ja viņu ģimenē audzina bērnu ar funkcionāliem traucējumiem.

Vai jūsu klīnika ir piemērota cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem?

Jā, mūsu klīnikā brīvi pārvietoties var arī cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, tajā skaitā ratiņkrēslos. Esam speciāli aprīkojuši telpas un kabinetus, kā arī īpaši apmācījuši personālu. Manuprāt, šiem cilvēkiem tas ir ļoti būtiski - saņemt kvalitatīvus pakalpojums un fiziski varēt to izdarīt.

Jūs vairākkārt minējāt to, cik svarīgi uzņēmumam ir būt sociāli atbildīgam. Jūs esat iesaistījušies programmā “Goda ģimene”, pārliecinājušies par to, ka arī cilvēki ar īpašām vajadzībām var brīvi pārvietoties jūsu klīnikā. Kas vēl ir tās lietas, ko jūs darāt?

Mēs iesaistāmies arī dažādās labdarības akcijās. Piemēram, pagājušajos Ziemassvētkos iesaistījāmies akcijā “Dod pieci”, kur aicinājām uzņēmuma darbiniekus ziedot naudu riskam pakļautu bērnu un jauniešu atbalstam. Savācām ievērojamu summu, kuru uzņēmums dubultoja un nodeva “Dod pieci”. Tāpat mūsu bērnu zobārsti regulāri iesaistās arī mūsu sadarbības partnera Dab Dental organizētajā akcijā “Bērnu mutes veselības diena” tirdzniecības centrā Domina Shopping, kurā piedalās jau vairākus gadus un, manuprāt, tas arī ir sociāli atbildīgs solis, jo šie pakalpojumi tiek sniegti pilnīgi bez maksas. Uzskatu, ka tā ir brīnišķīga ideja, jo došanās uz slimnīcu, vai klīniku, emocionālā ziņā tomēr uzliek zināmu rāmi. Tikmēr šī neitrālā vide, līdzīgi kā pie mums - bērnu istaba, palīdz bērniem atbrīvoties un saņemt pakalpojumus patīkamākā gaisotnē.

Minējāt, ka nākotnē jums ir plāns paplašināties. Kāpēc pieņemts šāds lēmums?

Zobārstniecības klīnika “SIROWA Rīga” Latvijā darbojas jau 30 gadus un skaidrs, ka šo gadu laikā ir paplašinājies gan sniegto pakalpojumu klāsts, gan ievērojami attīstījusies mūsu materiāltehniskā bāze. Mūsu mātes uzņēmums nodarbojas ne tikai ar kosmētikas un farmācijas, bet arī ar dažādu zobārsniecības tehnoloģiju izplatīšanu, līdz ar to, mūsu klīnika parasti ir pirmā, kas saņem jaunākās tehnoloģijas - tieši no ražotāja. Mūsu nākotnes plāni ir ambiciozi, bet vairāk ir saistīti tieši ar estētisko zobārsniecību un ķirurģiju, jo pēdējos gados mūsu klīnikā ļoti strauji audzis pieprasījums tieši pēc šiem pakalpojumiem. Šobrīd mūsu klīnika atrodas Rīgas vēsturiskā centra daļā, Katrīnas dambī - mums ir sava māja, bet katrai mājai ir savs jumta un sienu platums. Jau šobrīd jūtam, ka sasniegt stratēģiskos mērķus, nodrošinot pacientu pieejamību, šajās telpās nebūs iespējams, tieši strauji pieaugošās pacientu plūsmas dēļ, līdz ar to mēs plānojam attīstīties.

Kā jūs kopumā vērtējat to biznesa vidi Latvijā?

Nenoliegšu, ka medicīnas bizness un arī uzņēmēdarbības vide kopumā Latvijā ir izaicinoša. Mūsu gadījumā lielākais izaicinājums ir speciālistu trūkums. Neraugoties uz to, ka mēs esam spējuši noturēt ļoti augstas raudzes speciālistus, jāatzīmē, ka to trūkums ir jūtams. Tas saistīts gan ar demogrāfisko situāciju, gan ar finansēm. Ne visi jaunieši var atļauties maksāt par medicīnas studijām, bet budžeta vietu skaits ir ierobežots. Otra lieta noteikti ir nodokļu politika - šis aspekts apgrūtina ne tikai medicīnas nozarē strādājošos, bet arī citu jomu pārstāvjus un tas nav nekāds jaunums. Šajā gadījumā gan vērtīgi šķiet atcerēties mana vadītāja teikto, ko viņš mums ik pa laikam atgādina - “Nedomājiet par to, kas ir slikti, bet tā vietā - domājiet par to, kā pārvarēt šo izaicinājumu vai pārsvērst to par ieguvumu!”.

Veselība

Daudzi cilvēki gada sākumā sev izvirza visdažādākās apņemšanās – veselīgāk ēst, nesmēķēt, meditēt, samazināt alkohola patēriņu, doties pastaigās, mācīties un, protams, viena no populārākajām mantrām ir: beidzot sākšu nodarboties ar sportu... Ko darīt, ja ilgi nav būts sporta zālē, kāpēc, nepārbaudot sirds veselību, var iestāties klīniskā nāve, to TV24 jaunajā raidījumā „Ārsts atbild” skaidro RSU profesors, kardiologs, Skrides Sirds klīnikas vadītājs Andris Skride.

Svarīgākais