Ārsti brīdina: tehnoloģiju izraisītās atkarības bērniem ir grūti pārvarēt

© Foto: pixabay.com

Bērni, kuri izmanto pārāk daudz tehnoloģiju, ierodoties skolā, nespēj noturēt zīmuļus vai griezt papīru ar šķērēm, liecina jaunākie pētījumi. Daži padomi vecākiem, lai izvairītos no tehnoloģiju radītajām problēmām.

Viedtālruņi un planšetdatori ir ērtas aukles un knupji garlaikotiem vai raudošiem bērniem, raksta healthline. Taču tie, iespējams, neļauj šiem bērniem attīstīt nepieciešamo roku spēku, lai turētu zīmuļus, grieztu ar šķērēm un veiktu uzdevumus, ko viņu vecuma bērni varēja viegli veikt vēl pirms desmit gadiem.

Jaunā Anglijas sirds fonda NHS Trust pārskatā ziņots, ka bērni nonāk klasēs, kas nav slikti sagatavotas rakstīšanai un citām darbībām, kurām nepieciešams pirkstu muskuļu spēks.

Foto: pixabay.com

Lielbritānijas pediatrijas ārsti, kas veidoja ziņojumu, vaino tehnoloģijas un tradicionālo aktivitāšu trūkumu, ko mazi bērni bieži dara, piemēram, pērlīšu vēršanu, krāsošanu un citas izklaides.

"Bērniem, kas mācās skolā, tiek iedots zīmulis, taču viņi arvien biežāk nevar to turēt rokās, jo viņiem nav pamata kustību iemaņu," laikrakstam The Guardian stāsta Anglijas sirds fonda NHS Trust galvenā bērnu ergoterapeite Sallija Peina.

Lasis arī: Bērns ēd tikai makaronus! Kā nodrošināt pilnvērtīgu uzturvielu uzņemšanu izvēlīgiem ēdājiem?

"Ir vieglāk dot bērnam planšeti un telefonu, nekā mudināt viņu spēlēties un attīstīt muskuļus, piemēram, būvēt blokus, griezt un pielīmēt vai vilkt rotaļlietas un virves," viņa teica. "Tādēļ bērni neattīsta pamata prasmes, kas viņiem ir vajadzīgas, lai satvertu un turētu zīmuli."

Agrīnās attīstības stadijās šī neveiksme var ietekmēt mācības, ja skolotāji, vecāki un speciālisti to nerisina.

Vājas rokas, lēna attīstība

Foto: Pexels.com

Savā ziņojumā Lielbritānijas veselības organizācija stāstīja par 6 gadus veco Patriku, zēnu, kurš iestājās pamatskolā bez muskuļu spēka rokās, lai pareizi turētu zīmuli.

Viņa māte Laura viņa dilemmā vaino laiku, kad viņa ļāva bērnam izmantot tehnoloģijas.

"Retrospektīvi es redzu, ka es iedevu Patrikam spēlēties tehnoloģiju, praktiski izslēdzot tradicionālās rotaļlietas," viņa stāstīja The Guardian. "Kad viņš nonāca skolā, viņi sazinājās ar mani ar savām bažām. Viņš satvēra savu zīmuli tā, it kā alu cilvēki turētu nūjas. Viņš vienkārši nevarēja to noturēt citādi un tāpēc nevarēja iemācīties rakstīt, jo nevarēja pārvietot zīmuli ar jebkādu precizitāti."

Pēc sešu mēnešu darba ar ergoterapeitu Patriks roku koordinācijas spējās ir panācis citus viņa vecuma bērnus.

Mērija Meihana, ergoterapeite ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi Alabamā, saka, ka viņa ir redzējusi šīs izmaiņas bērnu spējās pēdējo desmit gadu laikā.

"Pirms desmit vai 15 gadiem mēs saņēmām nosūtījumus bērniem ar vājām rokām, kuriem bija noteikta diagnoze, neatkarīgi no tā, vai tas bija Dauna sindroms, cerebrālā trieka, spina bifida. Tagad mēs saņemam bērnus ar nosūtījumiem par šīm problēmām un arvien vairāk bērnu, kuriem nav diagnozes. Viņi ir tikai vidusmēra bērns, kuram nav medicīniska iemesla, kas viņiem varētu radīt šo problēmu," viņa sacīja žurnālam Healthline.

Tomēr Meihana nesteidzas vainot smalko motoriku zudumu tikai tehnoloģiju plašākā izplatībā. Tā vietā viņa saka, ka bērna augšanu var ietekmēt citas izmaiņas: laika zudums, ko mazuļi pavada uz vēdera.

"Apmēram pirms trīsdesmit gadiem [ārsti] sāka teikt, ka zīdaiņiem nevajadzētu gulēt uz vēdera zīdaiņu pēkšņās nāves sindroma (SIDS) dēļ, un tas tika nepareizi traktēts, jo vecāki domāja:" Nekad nedrīkstu likt savu bērnu uz vēdera," sacīja Meihana. "Smalkās motorikas un roku veiklība tiek attīstīta, kad mazuļi atrodas uz vēdera un kad viņi rāpo vai sniedzas ar rokām uz priekšu," viņa paskaidroja.

Foto: pixabay.com

"Vēdera laiks ir patiešām svarīgs. Kad viņi ir nomodā un spēlējas, viņiem ir nepieciešams laiks vēderam, lai attīstītu muguras muskuļus un roku veiklību. Tam ir liela nozīme roku veiklībā," sacīja Meihana.

Pagaidām nav skaidrs, vai bērna attīstības kavēšanās ir saistīta ar pārāk daudziem YouTube videoklipiem vai tāpēc, ka viņš pārāk daudz laika pavadīja sēžot.

Ir skaidrs, ka vecāki agrā vecumā var palīdzēt saviem bērniem iegūt labākus pamatus, lai viņi varētu iekļauties pamatskolā un vēlākā dzīvē.

Zvans vecākiem

Pārāk ilga ekrāna izmantošanas laika bīstamība var pārsniegt 10 ciparus uz jūsu bērna rokām.

Kolīna Kerola, EdD, grāmatas “Hooked on Screens” autore un bērnības ekrāna atkarības speciāliste, saka, ka arī mūsdienu bērniem rodas redzes problēmas, palielinoties ekrāna lietošanas laikam.

"Ir jāveic vairāk pētījumu par to, lai iegūtu stingru pierādījumu, taču pastāv cieša korelācija, ka videospēles un planšetdatoru un viedtālruņu izmantošana laika gaitā pasliktina arī redzi un rada citas problēmas," viņa teica Healthline.

Foto: pixabay.com

Mūsdienu bērni ir zemāka kardiovaskulāro piemērotība un lielāks aptaukošanās līmenis. jaunākie statistikas dati par bērnu aptaukošanos liecina, ka problēma pasliktinās, nevis uzlabojas.

2015.un 2016. gadā 26 procentiem bērnu vecumā no 2 līdz 5 gadiem bija liekais svars. Gandrīz 14 procenti bija aptaukojušies.

Salīdziniet to ar statistiku tikai divus gadus iepriekš, 2013. un 2014. gadā, kad tikai 9 procenti bērnu vecumā no 2 līdz 5 gadiem bija ar aptaukošanos.

"Bērni nesaņem vajadzīgos vingrinājumus," sacīja Kerola. "Viņi vairs nespēlējās ārā un nespēlē fiziskas spēles, jo paliek iekšā pie krāniem."

Kerola ir stingri pārliecināta, ka jāierobežo laiks, ko bērni pavada pie ekrāniem — gan maziem, gan lieliem. Un tas attiecas uz bērniem vecumā no 18 mēnešiem līdz 18 gadiem.

"Lielākā daļa mazu bērnu vecāku ir 2000. gados, tāpēc viņi uzauga ar ekrāniem — lai gan vidēji viņiem bija mazāk laika — tāpēc viņiem nav aizdomu, ka ekrāni izraisa šīs problēmas," sacīja Kerola. "Tas saasina problēmu, jo viņi neatpazīst korelāciju un bez ārstu ieteikumiem nesamazina bērnu ekrāna laiku. Un pat tas dažreiz nedarbojas, jo ekrāni, lai arī rada atkarību, nodrošina lielisku bērnu pieskatīšanu."

Foto: Pexels.com

Kerola iesaka atmest bērnam visas viņu viedierīces. "Tas sāp, bet tas ir ceļš," viņa teica. Iestatiet stingrus ierobežojumus, cik ilgi bērns var izmantot ierīci, un pieprasiet, lai bērns izpildītu konkrētus pieprasījumus, pirms viņš var izmantot ekrānus.

"Bērniem vajadzētu būt pie ekrāniem tikai pēc tam, kad visi citi darbi un mājasdarbi ir paveikti, un viņiem ir bijusi iespēja spēlēties arī ārpus telpām," viņa teica. "Pēc tam es iesaku bērniem līdz vidusskolai ne vairāk kā stundu vienā vakarā un divas stundas nedēļas nogalēs. Vecākiem jāatceras, ka arī skolā bērni vairumā gadījumu darbojas ar ierīcēm."

Foto: pixabay.com

Tāpat kā ar jebkuru atkarību vai ieradumu, planšetdatora vai viedierīces izņemšana no bērna rokām var būt sarežģīta, taču Kerola saka: “Esiet stingrs”.

Tas ir labākais veids, kā novērst veselības problēmas un sagatavoties panākumiem un pareizai attīstībai vēlāk. "Ja bērns šajā laikā tiek atbilstoši stimulēts citos veidos, ekrāna laikam ir maz vietas," sacīja Kerola. "Esiet radošs, taču turiet savu pozīciju. Ekrāna atkarība pati par sevi nepazūd."