Pandēmija e-komercijas attīstību paātrināja par pieciem gadiem

© Pixabay

Pandēmijas dēļ daļa uzņēmumu strauji ieviesa modernos informācijas tehnoloģijas rīkus. Speciālisti lēš, ka Baltija, tajā skaitā Latvija, gada laikā sasniegusi tādu e-komercijas līmeni, kādu bez Covid-19 apkarošanas radītajām neērtībām valstis būtu sasniegušas vien 2026. gadā.

2021. gada sākumā Latvijā internetu lietoja gandrīz visos uzņēmumos, un 68% no tiem bija sava tīmekļa vietne, liecina Centrālās statistikas pārvaldes ikgadējā aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu un e-komerciju uzņēmumos. Pirms gada mājaslapas bija aptuveni 63% uzņēmumu. Tīmekļa vietne bija izveidota 95,5% lielo uzņēmumu, 87,3% vidējo uzņēmumu un 63,5% mazo uzņēmumu. Darba vajadzībām internetu lietoja 52,5% no visiem uzņēmumu darbiniekiem, kas ir par 8,1 procentpunktu vairāk nekā 2020. gadā.

Iespējas ir, bet prasmes daļai vēl trūkst

Līdz ar e-komercijas attīstību pandēmijas laikā pieaudzis to uzņēmumu īpatsvars, kas preces vai pakalpojumus pārdod internetā. 2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, šis rādītājs pieauga par 1,6 procentpunktiem, sasniedzot 17,1%. No visiem uzņēmumiem, kas nodarbojās ar e-komerciju, 58,6% norādīja, ka Covid-19 ietekmē ir centušies palielināt vai uzsākt preču vai pakalpojumu pārdošanu internetā. Visvairāk šādu uzņēmumu bija vidējo uzņēmumu grupā - 64,1%. Lielo uzņēmumu grupā 58,6% norādīja, ka centās palielināt e-komercijas apjomu, kamēr mazo uzņēmumu grupā šādu uzņēmumu īpatsvars bija 57,3%.

Neskatoties uz straujo e-komercijas pieaugumu, teju puse jeb 42% Latvijas uzņēmēju pārdošanas un citus biznesam svarīgos rādītājus pārskata tikai reizi mēnesī vai pat retāk, bet katru dienu rezultatīvos rādītājus analizē vien nedaudz vairāk kā katrs desmitais jeb 13% uzņēmēju Latvijā, liecina bankas “Citadele” un “Norstat” veiktā uzņēmēju aptauja.

Visbiežāk Latvijas uzņēmēji rezultatīvos rādītājus aplūko reizi mēnesī - šādu praksi piekopj teju trešdaļa jeb 28% aptaujāto, savukārt retāk nekā reizi mēnesī datus skata vēl 14% uzņēmēju, visbiežāk no būvniecības, nekustamo īpašumu, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) un izglītības sektora.

Katru dienu uzņēmumam svarīgos parametrus aplūko 13% Latvijas uzņēmēju. Salīdzinājumam, piemēram, Lietuvas uzņēmumi datu monitoringā ir aktīvāki teju visās kategorijās, liecina uzņēmēju aptauja. Latvijā uzņēmumu vadītāju vidū biznesa datus katru dienu monitorē tikai 12%, bet Lietuvā teju divas reizes aktīvāk - katrs piektais organizācijas līderis.

“E-komercijas apjomi aug straujāk nekā uzņēmēju paradumi sekot līdzi pārdošanas rezultātiem un spēja uz tiem operatīvi reaģēt. Tādu līmeni, kādā pandēmija pacēla e-komerciju Baltijā, eksperti paredzēja organiski sasniegt tikai 2026. gadā, tāpēc arī uzņēmējiem ir jāprot pielāgoties tik straujam attīstības ciklam un jāspēj tikt galā ar lielākajiem izaicinājumiem - atbilstošu maksājumu veidu piedāvāšanu un efektivitātes izmērīšanu,” pauda bankas “Citadele” valdes loceklis stratēģijas realizācijas, digitālās un biznesa attīstības jautājumos Vladislavs Mironovs.

Reizi nedēļā biznesa rādītājus aplūko 13% uzņēmēju Latvijā - šī atbilde bija visizplatītākā starp vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā strādājošajiem. Lietuvā iknedēļas datu monitoringu veic 16%, bet divas līdz trīs reizes nedēļā datus analizē 7% aptaujāto gan Latvijā, gan Lietuvā.

Dati liecina, ka 2020. gadā, lielākoties Covid-19 ierobežošanas pasākumu dēļ, 20,6% uzņēmumu pieauga darbinieku skaits, kuriem ir attālinātā piekļuve uzņēmuma vienotajai e-pasta sistēmai. No šiem uzņēmumiem 37,3% norādīja, ka piekļuve palielinājusies tieši Covid-19 dēļ. 19,4% uzņēmumu ir audzis darbinieku skaits, kuriem ir attālinātā piekļuve uzņēmuma IKT sistēmām (neiekļaujot uzņēmuma vienoto e-pasta sistēmu), no tiem, 43,5% atbildējuši, ka piekļuve palielinājusies tieši Covid-19 dēļ. Savukārt 32,6% uzņēmumu pieaudzis uzņēmumā rīkoto attālināto sanāksmju skaits, no tiem 92,5% atbildējuši, ka šāds pieaugums noticis tieši Covid-19 dēļ.

Arī sociālos tīklus lieto biežāk

Šogad sociālos medijus “(Facebook”, “Linkedlin”, “Draugiem”, “Instagram”, “YouTube”, “Flickr”, “Twitter” utt.) izmanto 57,7% uzņēmumu. Salīdzinot ar 2019. gadu, šis rādītājs pieaudzis par 16,8 procentpunktiem. Visbiežāk sociālo mediju sniegtās iespējas lietoja lielie uzņēmumi - 90%, bet mazo uzņēmumu grupā - tikai 55%. Salīdzinoši maz lietotais sociālais medijs ir “vikivietnēs” balstīti zināšanu koplietošanas rīki (“MediaWiki”, “Confluence”, “SharePoint”), ko lieto 5,7% uzņēmumu.

2021. gadā maksas mākoņpakalpojumus izmantoja 28,6% uzņēmumu, un, salīdzinot ar 2020. gadu, šis rādītājs pieauga par 7,3 procentpunktiem. Savukārt tikai 3,7% uzņēmumu izmantoja kādu no mākslīgā intelekta tehnoloģijām.

Ekonomika

Gandrīz katra diena ir elektrības cenu pliķis Latvijai un visai Baltijai: pagājusī darba nedēļa, piemēram, beidzās ar 25. oktobra ektrības NordPool biržas cenu 148,82 eiro par megavatstundu pie mums, kamēr Stokholmā - 19,71 un biržas mītnes zemes Norvēģijas un tāpat Zviedrijas ziemeļos 2,95 eiro par megavatstundu, kas pavisam skandalozi, ja lūkojas no Latvijas. Savukārt no konkurētspējas viedokļa labi, ka poļiem jāmaksā ar Latvijas cenām kaut cik salīdzināmie 123,21 eiro. Tā tas gadu desmitiem gājis un tā tas turpinās arī pēc tam, kad Latvijā tika izveidota Klimata un enerģētikas ministrija (KEM). Tāpēc jautājumi ministram Kasparam Melnim, kad un kā Latvija plāno nonākt līdz tādām elektrības cenām, kas padara ražošanu un dzīvi Latvijā ļoti dārgu.

Svarīgākais