Tie ir paspējuši nokaitināt ne vienu vien autovadītāju un arī līdzbraucēju, slēpdamies krūmos, aiz reklāmu stabiem vai mašīnu bagāžniekos. To ieviešanas procesu kritizē ne tikai šoferi, bet arī policija, atbildīgais ministrs un pat premjers.
Par vienu no gada pirmā ceturkšņa diskutablāko jautājumu ir kļuvuši fotoradari, kuri gaidītās satiksmes drošības uzlabošanas vietā gandrīz ir radījuši ne vienu vien avārijas situāciju.
Tikai aprīļa beigās – mēnesi pirms termiņa, kad pilnībā jābūt uzbūvētiem visiem stacionārajiem radariem, tos sāks būvēt, taču līdz tam vienīgā naudas pelnīšana ar fotoradariem būs apšaubāmos melnajos punktos.
«Atšķirībā no stacionārajiem fotoradariem, pirms kuriem izvietos brīdinājuma ceļa zīmes, pārvietojamie fotoradari var atrasties jebkurā laikā un vietā. Lēmumu par šo iekārtu izvietošanu pieņem Valsts policija, un Vitronic Baltica uzdevums ir nodrošināt fotoradaru izvietošanu norādītajās vietās un izpildīt visus Valsts policijas norādījumus par šo iekārtu darbību. Fotoradara izvietošana brauktuves malās nebūt nav vienkārša, vērā jāņem virkne noteikumu un apstākļu, lai ātruma mērierīce varētu akurāti darboties un fiksēto pārkāpumu fotogrāfijas būtu derīgas,» Neatkarīgajai komentē radaru ieviesēju uzņēmuma preses sekretāre Antra Gaile.
Viņa norāda, ka, izvērtējot neseno gadījumu, kad Zolitūdes ielā 49 Rīgā kāds autovadītājs apzināti notrieca fotoradaru, uzņēmums ir instruējis darbiniekus nenovietot fotoradarus pārlieku tuvu ceļa braucamajai daļai un pievērst pastiprinātu uzmanību ierīču drošībai novietotajā vietā. «Autovadītāju agresīvā un ļaunprātīgā izturēšanās pret iekārtām izraisījusi situāciju, kad uzņēmumam fotoradari jānovieto vietā, kur ir vismazākā iespēja tos apdraudēt, kas savukārt izraisa autovadītāju pārmetumus par tā saukto fotoradaru slēpšanu,» piebilst Vitronic Baltica pārstāve.
Arī paši radaru ieviesēji ir paguvuši izcelties ar ātruma neievērošanu. Aculiecinieki ziņoja, ka kāds radara uzraugs pieķerts, braucot par Vidzemes šoseju ar ātrumu, kas pārsniedza 120 kilometrus stundā. Diemžēl policija šajā gadījumā neko tā arī nespēja izdarīt. Tajā pašā laikā vairāki autobraucēji pārmet, ka soda šoferus, kad ātrums ticis pārsniegts par nieka četriem kilometriem stundā. «Ja konkrētā vietā atļautais braukšanas ātrums ir 50 kilometri stundā (km/h), tad, pieskaitot kļūdu (kas šāda ātruma gadījumā ir +3 km/h), sanāk, ka pirmais ātrums, ko fiksē kā pārkāpumu ir 54 km/h. Atgādinu, ka fotoradaru pieļaujamā kļūda ir noteikta +3 km/h, ja ātrums ir līdz 100 km/h, un +3%, ja ātrums ir virs 100 km/h. Kļūdu vienmēr aprēķina par labu vadītājam, proti, atņemta no fiksētā ātruma. Kas attiecas uz ieceri atcelt sodu par ātruma pārsniegšanu līdz 10 km, policija uzskata, ka tas nav iespējams, kamēr nav izvērtēta ceļu satiksmes drošības situācija ilgtermiņā,» skaidro Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciāliste Lita Juberte.
Viņa apgalvo, ka policija uzrauga un kontrolē fotoradaru slēpšanu, taču, kā iepriekš ir atzinis VP Prevencijas pārvaldes vadītājs Edmunds Zivtiņš, policija šajā gadījumā ir bezspēcīga, jo privātai firmai nav saistošas policijas pavēles.
No 2011. gada 21. novembra līdz šim brīdim kopējais ātruma pārkāpumu sastādīto protokolu skaits ir 41 040, kas naudas izteiksmē ir 789 435 lati, no kuriem iekasēti 161 630 lati.
***
Iekšlietu ministrs: līguma laušana ar fotoradaru piegādātājiem problēmu neatrisinās
Prevencijas pārvaldes priekšnieks: fotoradaru ieviešanas process nav organizēts pareizi
Policistu arodbiedrība: fotoradari izvietoti vietās, kur gadiem nav notikušas avārijas
Premjers: fotoradari primāri jāizvieto melnajos punktos
Fotoradaru auto traucas pa šoseju ar 130 kilometriem stundā
Ātrā palīdzība: avārijas situācijas rodas pat tur, kur tām nav jābūt