Rīgas festivāls cer sasniegt Zalcburgas līmeni

Lai gan šogad Latvijas Nacionālās operas (LNO) rīkotā Rīgas operas festivāla apmeklētība ir kritusies par vairāk nekā 10 procentiem, eksperti uzskata, ka pieprasījums pēc kvalitatīviem klasiskās mūzikas festivāliem Latvijā ar katru gadu pieaug.

Piemēram, aģentūras Latvijas koncerti rīkotais Rīgas festivāls, kas notiek tikai otro gadu, šogad noslēdzies ar lieliem panākumiem, pulcējot pasaulslavenas latviešu operas zvaigznes, piemēram, Elīnu Garanču un Aleksandru Antoņenko.

Ikgadējais Rīgas operas festivāls divās jūnija nedēļās piedāvāja spilgtākos LNO iestudējumus, piemēram, līdz šim vērienīgākā projekta – Riharda Vāgnera tetraloģijas Nībelunga gredzens – noslēguma daļu Dievu mijkrēslis Viestura Kairiša režijā. Lai arī sezonas repertuārā opera tika rādīta tikai dažas reizes, festivālā tā nekļuva par skatītāju pieprasītāko iestudējumu. Apmeklētības ziņā to apsteidza nesenākais LNO iestudējums – Gaetāno Doniceti opera Lucia di Lammermoor Andreja Žagara režijā. LNO komunikāciju daļas vadītāja Katrīna Leiškalne atklāj, ka šogad festivāla apmeklētība kritusies līdz 74% (88,5% pagājušajā gadā). Kā vienu no galvenajiem iemesliem viņa min Latvijas koncertu rīkoto Rīgas festivālu, «kuram šoreiz bija milzīga reklāmas kampaņa, un tas notika gandrīz vienlaikus ar Rīgas operas festivālu».

Vērienīgā un tradīcijām bagātā Siguldas opermūzikas festivāla producents un radošais direktors Dainis Kalns uzskata, ka skatītāju pieprasījums pēc muzikālām vērtībām Latvijā ir audzis un pašmāju auditorija «labi orientējas īstā mākslā». Viņš skaidro: «Rīgas operas festivālu īsti nevar saukt par festivālu, jo tajā tiek rādīti iestudējumi, kuri repertuārā ir ne tikai pirmo, bet pat otro un trešo sezonu. Daudzi skatītāji tos ir iepriekš redzējuši, tāpēc interese nav liela. Par festivālu var saukt pasākumu, kurā tiek sagatavoti oriģināliestudējumi.»

Gan LNO rīkotā festivāla, gan Rīgas festivāla pārstāvji atzīst, ka galvenā šo pasākumu auditorija ir ārzemju viesi. «Tūrisma biznesā redzama tendence, ka strauji samazinās grupu tūrisms, tagad cilvēki izvēlas ceļot individuāli,» vēl vienu skaidrojumu skatītāju skaita sarukšanai min K. Leiškalne. Latvijas koncertu mārketinga nodaļas vadītājs Kristians Drāke komentē: «Mūsu mērķis ir padarīt Rīgas festivālu atpazīstamu Eiropā, līdzīgi kā Zalcburgas, Berlīnes, Helsinku vai kādas citas pilsētas ievērojamu festivālu. Tāpēc ļoti aktīvi strādājam, lai piesaistītu ārvalstu publiku. Pagājušā gadā festivālu apmeklēja aptuveni 4000 cilvēku. Šogad skatītāju skaits ir dubultojies, un apmēram puse no tiem ir ārvalstu viesi.

Svarīgākais