Daugavpilī ražotie tramvaji ripo dziedādami, ārzemēs ražotie vilcieni lūst kā traki – kur noslēpums?

© Publicitātes foto

Mūsu acu priekšā notiek lietas, kuras politiķi un amatpersonas līdz šim tā arī nav spējuši tautai izskaidrot. Pērn Daugavpilī tika saražoti, notestēti un pilsētas satiksmē palaisti četri jauni tramvaji. Ne sals, ne sniegs, ne lietus, ne vēji, ne atkala jauno tramvaju darbību nespēja ietekmēt. Turpretim Čehijā ražotie vilcieni atteicās strādāt pat salīdzinoši nelielā salā. Kādēļ šādas lietas notiek, ekspresintervija ar AS “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” valdes locekli un komercdirektoru Vladislavu Pavloviču.

Jaunie čehu vilcieni “Vivi” akciju sabiedrībai “Pasažieru vilciens” lūst. Tehnisku ķibeļu dēļ tiek atcelti reisi, un cilvēki netiek uz darbu un skolu. No amatiem atstādināta visa “Pasažieru vilciena” (PV) padome. Tikmēr Daugavpilī nesen pašvaldības akciju sabiedrība “Daugavpils satiksme” (DS) iepirka jaunus akciju sabiedrībā “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” (DLRR) ražotus tramvajus, kuri kursē gan lielā aukstumā, gan lietū, gan sniegā, gan atkusnī. Kur noslēpums?

Godīgi sakot, kad bija lielais aukstums, arī mums bija neliela problēmiņa ar bremzēm, bet mēs to atrisinājām. Tagad visi četri jaunie tramvaji ir uz līnijas. Nākas veikt arī dažus neplānotus remontus, bet mēs tos ātri paveicam. No pasūtītāja puses iebildumu nav.

Atbilde ir tāda, ka iepirkuma konkursa tehniskajā specifikācijā tika iestrādāts tas, lai tramvaji atbilst klimatiskajiem apstākļiem Daugavpilī. Tramvajam jābūt darba kārtībā vismaz līdz mīnus 40 grādu temperatūrai - visai elektronikai līdz šādai temperatūrai ir jādarbojas bez problēmām.

Tātad DS jau pašā sākumā izvirzīja prasību, lai tramvaji atbilstu dabas apstākļiem?

Jā, tāda prasība bija, un, kad mēs gatavojām tehnisko dokumentāciju, mēs to ņēmām vērā un izpildījām.

Daugavpilī pašlaik ripo četri jauni tramvaji, kas ražoti DLRR. Vai rūpnīcai būs vēl kādi pasūtījumi, iepirkumi?

Cik zinu, Daugavpils dome pašlaik izvērtē savas finansiālās iespējas, lai varētu modernizēt daļu veco tramvaju - konkrēti desmit tramvajus, kuriem ir uzstādīta Krievijas aparatūra, kura pašlaik ir pakļauta starptautiskajām sankcijām. Līdz ar to jaunas detaļas nevar iegādāties, remontēt nevar, un tie iziet no ierindas.

Šis jautājums būs jārisina. Mēs esam nākuši klajā ar ideju par vecā tramvaju parka modernizāciju, lai varētu nomainīt būtiskus mezglus, elektroniskās ierīces šajos tramvajos uz Eiropas standartiem atbilstīgu tehniku.

Pašlaik strādājam pie priekšprojekta un būsim gatavi piedāvāt šādus pakalpojumus mūsu “Daugavpils satiksmei”.

Vai jūsu rūpnīcas paveiktais Daugavpils pasūtījums ir iedvesmojis arī citus pasūtītājus?

Jā, pašlaik mums ir pārrunas ar “Rīgas satiksmi” par iespējamo Rīgas tramvaju parka modernizāciju un jaunu tramvaju piegādi Rīgai.

Interese ir arī ārzemēs - ir sāktas sarunas ar Ukrainas un Kazahstānas pārstāvjiem. Arī Azerbaidžānā ir interese, jo galvaspilsētā Baku tiek plānots jauns tramvaja atzars.

Mūsu uzņēmums tagad top pazīstams arī kā tramvaju ražotājs, un esam pamanīti.

Vai “Pasažieru vilciens” nav lūdzis jūsu rūpnīcai palīdzību atrisināt problēmas, kas saistās ar Čehijā ražotajiem vilcieniem?

Nē, nav, jo “Pasažieru vilcienam” ir līgumattiecības ar uzņēmumu “Škoda Vagonka” un ir iespējas prasīt no čehiem garantijas remontus.

Bet rīdzinieki pie mums ir vērsušies ar lūgumu palīdzēt ar veco elektrovilcienu remontiem, lai varētu kādu daļu no vecajiem izmantot pasažieru pārvadājumiem. Es no savas puses esmu centies palīdzēt, bet arī šajā gadījumā ir sarežģījumi ar to, ka Krievijas uzņēmumi ir pakļauti sankcijām un detaļas nevar dabūt. Pašlaik meklējam risinājumu, kā aizstāt Krievijas detaļas ar kaut ko citu. Katrā ziņā iespēju robežās palīdzēsim rīdziniekiem, kamēr viņi nav atrisinājuši problēmu ar jauno čehu vilcienu lūšanu.

Vai esat sadarbojušies ar Čehijas “Škoda Vagonka”?

Neesam tieši sadarbojušies, bet ir bijuši gadījumu, kad esam iepirkuši čehu vadības blokus.

Kāds ir jūsu viedoklis par nedienām, kuras piedzīvo “Pasažieru vilciens”? Vai ir saprotami iemesli, kāpēc jaunie vilcieni iziet no ierindas?

Grūti no malas pateikt, jo neesmu šajā projektā iesaistīts un nevaru spriest, kuram taisnība. Šķiet, ka projekts ir bijis vāji sagatavots iepirkuma konkursa uzdevumu stadijā. Iespējams, nav bijis pietiekami izvērtēts, kā jaunie elektrovilcieni darbosies Latvijas apstākļos - tajā skaitā arī dabas apstākļi. Tāpat arī Latvijas infrastruktūras atbilstība jaunajiem vilcieniem. Šķiet, tāpēc ar tiem ir grūtības.

Intervijas

Latvijas Nacionālais dabas muzejs ir bagātību krātuve – daudznozaru dabaszinātņu muzejs, kurā glabājas ģeoloģiskie, entomoloģiskie, paleontoloģiskie, zooloģiskie, botāniskie, mikoloģiskie un antropoloģiskie priekšmeti. Krājums sistemātiski tiek papildināts, ievācot priekšmetus dabā, iepērkot, saņemot dāvinājumus. Muzeja krājumā ir daudzas Latvijā un pasaulē izzūdošas un jau izmirušas sugas, tāpēc kolekciju vērtība ar katru gadu pieaug. Arvien aktuālāks kļūst jautājums par šo vērtību ilglaicīgu saglabāšanu un kā tās nosargāt globālo krīžu, tostarp kara, gadījumā. Par muzeja vērtībām un muzeoloģiskajiem smalkumiem intervijā “nra.lv” stāsta muzeja direktore Skaidrīte Ruskule.