Sākot ar nākamo gadu, aviosabiedrībām būs jāizmanto noteikts daudzums ilgtspējīgas degvielas (sustainable aviation fuel jeb SAF). Apvienotajā Karalistē reģistrētā zemo cenu avio kompānija "Wizz Air", lai samazinātu izmaksas, attīsta SAF ražošanu no cilvēku ekskrementiem, vēsta Polijas medijs "wnp.pl". Izrādās, ka arī mūsu aviokompānija "airBaltic" jau gadu izmanto ilgtspējīgu aviācijas degvielu, bet tikai tādu SAF, kurā izmantoti ES direktīvās atzītie izejmateriāli.
Pagājušā gada beigās Eiropas Savienības (ES) Padome pieņēma regulu par ilgtspējīgu gaisa transportu - "ReFuelEU Aviation". Tas nozīmē jaunus pienākumus aviosabiedrībām un degvielas ražotājiem.
No 2025. gada visu veidu degvielai, kas gaisa kuģu ekspluatētājiem pieejama ES lidostās, būs jāsatur minimālais ilgtspējīgas aviācijas degvielas daudzums: 2025. gadā 2%, 2030. gadā 6%, bet 2050. gadā pat 70%.
Direktīvā lietotā ilgtspējīgas aviācijas degvielas definīcija SAF raksturota kā nebioloģiskas izcelsmes (izņemot biomasu) atjaunojamā degviela ar siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu vismaz 70%; aviācijas biodegviela, kas ražota no nepārtikas izejvielām, piemēram, izlietotas pārtikas eļļas, dzīvnieku taukiem, aļģēm, kūtsmēsliem, salmiem, sadzīves atkritumu biomasas frakcijas u.c.
Tā var būt arī pārstrādāta oglekļa aviācijas degviela, kuru ražo no otrreizējo materiālu iegūšanai nepiemērotiem atkritumiem vai no atkritumu pārstrādē radītas gāzes, ar siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu vismaz 70%.
Polijas medijs vērš uzmanību uz to, ka SAF globālā produkcija neatbilst aviosabiedrību pieprasījumam, jo SAF ražošanas jauda Eiropā ir stipri ierobežota. Saskaņā ar Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) publicētajiem datiem, paredzams, ka 2024. gadā SAF ražošana trīskāršosies, sasniedzot 1,875 miljardus litru, bet tas būtu tikai 0,53% no globālā pieprasījuma pēc aviācijas degvielas.
Saskaroties ar degvielas trūkuma draudiem, daži pārvadātāji ņem lietas savās rokās un iegulda līdzekļus tās ražošanā. "Wizz Air" korporatīvo lietu un ESG valdes locekle Ivonna Moinihana (Yvonne Moynihan) Polijas medijam "wnp.pl" atklājusi īpašās degvielas izmantošanas detaļas: "Mēs saskaramies ar izaicinājumiem, ko rada izmaksas, no vienas puses, un piegāde, no otras puses. Lai izpildītu mums izvirzītās prasības, esam noslēguši līgumus ar degvielas piegādātājiem. Paturot prātā pienākumu ieviest SAF no 2025. gada un sagatavoties nākotnes pieprasījumam un piedāvājumam, mēs esam ieguldījuši divos SAF uzņēmumos: Amerikas Savienotajās Valstīs un Apvienotajā Karalistē. Mēs tajos iesaistāmies, finansējot pētniecību un tehnoloģijas. Uzņēmumā "Firefly", kas ir ražotājs no Apvienotās Karalistes, mēs esam akcionāri. Mēs ar viņiem esam noslēguši degvielas savākšanas līgumu. Mūsu līgums ir spēkā 15 gadus un paredz 0,5 miljonu tonnu SAF savākšanu.”
Uz žurnālista jautājumu: "Tātad jūs netieši kļūsiet par degvielas ražotājiem?, "Wizz Air" pārstāve atbild: "Šāda veida rīcība ir daļa no pārdomātas stratēģijas, saskaņā ar kuru mēs attīstīsim privileģēta klienta pozīciju. Tas ļaus mums izpildīt normatīvās prasības."
Ilgtspējīga aviācijas degviela pašlaik tiek ražota no lietotām cepamajām eļļām vai lauksaimniecības un mežsaimniecības atkritumiem. Nākotnē būs pieejama arī ilgtspējīga sintētiskā aviācijas degviela, kas ražota no ūdeņraža un oglekļa, kas uztverts no atmosfēras, kas, visticamāk, būs dārgāka nekā pašlaik pieejamie maisījumi.
"Lielākā daļa šī produkta pašlaik tiek ražota, izmantojot HEPA tehnoloģiju, izmantojot galvenokārt izmantotās cepamās eļļas. Tomēr mēs sagaidām, ka tuvākajā nākotnē šajā tehnoloģijā būs jaunums. Izejviela, ko izmanto "Firefly", ir... cilvēka izkārnījumi. Tas rada konkurences priekšrocības, jo tas ir plaši pieejams un atjaunojams produkts, un tāpēc tas atbilst mūsu zemo izmaksu uzņēmējdarbības modelim. Tāpēc mēs esam ieguldījuši šīs tehnoloģijas sertifikācijā. Tātad tā būtu jauna SAF ražošanas tehnoloģija, kas sniegtu mums vairāk no tā, kas mums pašlaik ir nepieciešams," uzskata Ivonna Moinihana.
Starptautiskā gaisa transporta asociācija (IATA) nesen paziņoja, ka tā izveidos SAF reģistru, lai paātrinātu ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanu. Ko tas nozīmē? Vai drīz aviosabiedrības, kas neuzpilda lidmašīnas ar pienācīgu daudzumu jaunu degvielu, maksās bargus sodus?
"Tā ir tikai procesa saskaņošana. Pašlaik nav sertifikācijas procesa, tāpēc katrs pērk SAF pats. Nākotnē, kad stāsies spēkā ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēma (ES ETS), mēs sāksim izmantot ilgtspējīgu aviācijas degvielu un gūsim labumu gan no ilgtspējīgas aviācijas degvielas, gan no tiesībām uz bezmaksas kvotām. Tomēr pašlaik nav skaidru noteikumu, uz kuru pamata varētu pārbaudīt ilgtspējīgas aviācijas degvielas autentiskumu un to, vai tās īpatsvars degvielas maisījumā ir atbilstošā līmenī. IATA rīcība ir vairāk ieteikums nekā obligāti noteikumi. Tomēr mēs rīkosimies saskaņā ar Eiropas Komisiju vai, kā tas ir Apvienotās Karalistes gadījumā, tādā veidā, kas atbilst valsts tiesību aktiem," pastāstīja "Wizz Air" valdes locekle.
Apvienotajā Karalistē iepriekšējā valdība koncentrējās uz ilgtspējīgu aviāciju un ilgtspējīgas aviācijas attīstību. "Šajā kontekstā ir labi, ka ir politiskā pēctecība un ka arī jaunā valdība sola sniegt sistēmisku atbalstu ilgtspējīgai lidošanai. Nesen es lasīju Leiboristu partijas nostāju par aviācijas politiku un ilgtspējīgas aviācijas jomu. Šobrīd varu tikai teikt, ka tas ir diezgan daudzsološi," atzina Ivonna Moinihana.
Jaunais IATA reģistrs ir paredzēts, lai palīdzētu aviosabiedrībām izpildīt oglekļa dioksīda emisiju samazināšanas saistības aviācijas nozarē un saistības, kas izriet tieši no ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas.
Sazinoties ar "airBaltic" sabiedrisko attiecību vadītāju Augustu Zilbertu, "Neatkarīgā" noskaidroja, ka "airBaltic" ilgtspējas kontekstā izmanto tikai tādu SAF, kurā izmantoti ES direktīvās ReFuelEU un RED atzītie izejmateriāli. SAF īpašības ir stingri reglamentētas, tātad degvielai jāatbilst aviācijas degvielas standartiem.
"No 2023. gada maija Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" piedāvā pasažieriem brīvprātīgi piedalīties klimatneitralitātes mērķu sasniegšanā, kā papildpakalpojumu lidojumos nodrošinot iespēju iegādāties ilgtspējīgu aviācijas degvielu (SAF).
Pirmajā darbības gadā gandrīz 16 000 pasažieru no dažādām valstīm kā papildpakalpojumu ir iegādājušies SAF, veicinot pieprasījumu pēc ilgtspējīgas degvielas un izceļot pieaugošu interesi par ilgtspējīgu aviāciju.
Tā rezultātā 2024. gada maijā "airBaltic" reisos no Spānijas uz Latviju izmantoja pat 18 tonnas SAF. Lidmašīnas ar Spānijas aviācijas degvielas ražotāja "Cepsa" piegādāto SAF tika uzpildītas Madrides, Barselonas un Malagas lidostās," rakstīts uzņēmuma mājaslapā publicētajā preses relīzē.
Konkrētu SAF daudzumu "airBaltic" reisam var pievienot, SAF degvielu iegādājoties brīdī, kad tiek veikta rezervācija "airBaltic" mājaslapā.
"airBaltic" visi maršruti ir sadalīti četrās kategorijās (<1000 km, 1001-2500 km, 2001-4000 km un >4001 km maršruti), un aprēķināts vidējais degvielas patēriņš katrā no tām, izmantojot pagājušā gada degvielas patēriņa statistiku.
Pasažieri var izvēlēties ieguldīt summu, kas ar SAF aizvieto ap 2%, 10%, 50%, vai 100% no konkrētās kategorijas attāluma reisam nepieciešamo degvielas apjomu vienam pasažierim. SAF cena mainās atkarībā no biļetes veida un ir, sākot no 0,96 eiro vienam pasažierim vienā reisā. Korporatīvie pasažieri tiek aicināti interesi par SAF iegādi izteikt savam pārdošanas vadītājam. Savukārt "airBaltic" kluba biedriem tiek piedāvāts izmantot savus uzkrātos lojalitātes punktus, lai iegādātos neierobežotu daudzumu SAF kilogramu "airBaltic" “Club” veikalā.
"Mēs, "airBaltic", izmantojam tikai Eiropas Komisijas atzītu degvielu. Mūsu izmantotās SAF avots ir pārstrādāta cepamā eļļa, kas atbilst Eiropas komisijas regulai ReFuelEU un tiesību normām," norāda "airBaltic" Degvielas iepirkumu un darbības vadītājs Andris Zdors.
Šā gada jūnijā "airBaltic" pasažieriem sāka piedāvāt iespēju saviem reisiem pievienot vēl vairāk SAF. "Mēs ņēmām vērā klientu vēlmi brīvprātīgi pievienot vairāk SAF, jo redzējām, ka par iniciatīvu ir liela interese. Brīvprātīga un obligāta SAF izmantošana atbalsta pieaugoša SAF tirgus veidošanos, kas ir viens no galvenajiem instrumentiem ceļā uz klimatneitrālu aviāciju," saka "airBaltic" ilgtspējas vadītāja Zita Barānova. Populārākie maršruti, kuros izmantota SAF, bija Rīga-Helsinki, Kopenhāgena, Berlīne un Tallina.
"Cepsa", kas pašlaik ir viens no galvenajiem aviācijas degvielas ražotājiem un piegādātājiem Spānijas tirgū, savā enerģijas parkā La Rábida Uelvā Spānijas dienvidos SAF ražo no organiskajiem atkritumiem, piemēram, izlietotas un pārstrādātas pārtikas eļļas un lauksaimniecības atkritumiem.
Tāda otrās paaudzes biodegviela ne tikai līdz 90% samazina lidmašīnu izmešus salīdzinājumā ar ierasto petroleju, bet arī veicina aprites ekonomiku, jo tiek ražota no atkritumiem, kas citādi nonāktu izgāztuvē.
"Cepsa" SAF piegādā piecām galvenajām Spānijas lidostām Madridē, Barselonā, Malagā, Seviljā un Palmā de Maljorkā un gatavojas kļūt par šādas ilgtspējīgas aviācijas degvielas ražošanas līderi Spānijā un Portugālē, gada ražošanas izlaidei līdz 2030. gadam sasniedzot 800 000 tonnu. Ar to pietiek, lai pasauli aplidotu 2000 reižu.