Par vienu no pagājušā gada nogales skaļākajiem notikumiem latvju koncertdzīvē kļuva savulaik populārā rokmūziķa Detlefa atgriešanās – bez lielas reklāmas viņa komandai Rīgā izdevās sarīkot pilnībā izpārdotu koncertu, kam sekoja pāris tikpat lielu ažiotāžu izraisījušu pasākumu mūziķa dzimtajā Liepājā. Nu šim spilgtajam iznācienam ir turpinājums.
Pagājušās nedēļas nogalē Tallinas ielas radošā kvartāla “Tu jau zini kur” un “Angāra” telpās risinājās Alternatīvā roka minifestivāls, kurā uzstājās divi rokmūziķi ar stāžu - Detlefs (īstajā vārdā Uldis Dirnēns) un Lapsene (Artis Dvarionas). Ja iesildītāja statuss tiek piešķirts Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons ‘2024” par gada labāko albumu roka un metālmūzikas kategorijā saņēmējam Lapsenei, tad tas kaut ko tomēr nozīmē - tieši šāds avanss tika piešķirts Detlefam. Arī garās rindas, kas veidojās pie iekļūšanas minētajās izklaides vietās, liecināja par vēlmi redzēt liepājnieku dzīvajā.
Lai gan Artis Dvarionas jeb Lapsene 2022. gadā atgriezās uz lielās skatuves pēc 12 gadu pārtraukuma, kas šķiet mežonīgi ilgs laiks, viņš šajā jomā zaudē Detlefam, kurš koncertā ironizējot varēja teikt: “Pavisam nesen iznāca albums. Pirms 20 gadiem…” Un nudien - Detlefa kulta albums “Tu izliecies par sevi” tika izdots tālajā 2004. gadā! Daudzas tā dziesmas faniem joprojām ir mīļas, acīmredzot tāpēc arī Ulda atgriešanās izdevusies tik viegla, ātra un panākumiem bagāta. Jāatgādina, ka Detlefa pirmais singls “Četras sienas” tolaik dominēja Radio SWH topā kādas piecas nedēļas, un tam sekoja vēl vairākas dziesmas, kas ieguva hita statusu un paliekošu vietu fanu atmiņās - “Stils nevainīgs”, “Blind Actor”, “The Time Has Come” u.c. 2008. gadā Londonā tika ierakstīts otrais studijas albums “Skapī”, kas gan tik lielu rezonansi neradīja, taču arī šis ripulis bija vērtējams ar plusa zīmi. Taču pēc tam Detlefs paklusām nozuda no aprites, un publiskajā telpā par grupu nekas nebija dzirdams padsmit gadus. Lai gan šobrīd tiek apgalvots, ka Uldis Dirnēns “turpināja radīt mūziku un veltīja laiku sevis attīstībai”, viņš vairāk bija pievērsies video jomai - pat izstrādājis videospēli.
Atgriežoties pie koncerta - iesācis ar “Blind Actor”, Detlefs veda klausītājus dziļāk savā padsmit gadus senajā skanējumā. Klausoties šīs dziesmas, nācās vien pabrīnīties, cik tās tomēr ir noturīgas pret laika zobu - koncerts absolūti nelikās kā gremdēšanās vecajos hitos. Apskatnieks gan pieķēra sevi pie domas, ka šo gadu gaitā mainījies paša viedoklis par Detlefa piedāvājumu: ja tolaik albums “Tu izliecies par sevi” šķita tuvs “latviešu “Placebo”” apzīmējumam, tad pašlaik tomēr vairāk spīdēja cauri liepājroka skanējums; ja tolaik CD atskaņotāja topā bija tādi gabali kā “Stils nevainīgs”, “Četras sienas” un “Tu izliecies par sevi” (kas, protams, joprojām ir slavējamas dziesmas), tad pašlaik vairāk pie sirds iet “Sen tu lūdz” un “Pat tad, ja cenšos”. Jau bija piemirsies, ka arī Ulda albumā “Skapī”, kas iznāca ar “Detlef Zoo” nosaukumu, bija lieliskas dziesmas, pirmām kārtām jau “So Cold”, arī “Mana dārgā” un “Skapī”, savukārt koncertā īpaši aizķēra hipnotiski fascinējošā “Labrīt, miesniek”, kas radīja gluži vai sirreālu sajūtu.
Publika izrādīja pārsteidzošas zināšanās Detlefa repertuārā, jo vairākām dziesmām dziedāja līdzi teju visa zāle (lielākoties gan skanēja daiļā dzimuma balsis), pie “Stils nevainīgs” un “Četras sienas” klausītāji lēca vai līdz bijušo ātrās palīdzības automašīnu “boksu” griestiem, bet “Sen tu lūdz” atturīgajam Detlefam tika izlūgta pat divas reizes. Lai gan mūziķa jaunie gabali nav diez ko pārliecinoši, viņš var droši turpināt - publikai šis puisis ir vajadzīgs!
Interesanti, ka Detlefs pat vizuāli nav īpaši mainījies - tā pati britroka matu sasuka, tikai kļuvis mazliet bārdaināks. Pērn rudenī gadsimta sākumā populārā grupa “Detlef”, kuras līderis un dibinātājs ir Uldis Dirnēns ar šovā “Talantu fabrika” iegūto skatuves vārdu Detlefs (tas ir viens no varoņiem 70. gadu Berlīnes pusaudžu - narkomānu romānā “Mēs - Zoostacijas bērni”), pēc 15 gadus ilgas klusēšanas atgriezās ar jaunu dziesmu “1998”, kurai sekoja otrs singls “Veiksmīgāk nesanāk”, turklāt tiek solīts arī jauns albums, kas dienas gaismu ieraudzīšot 2024. gada nogalē.
“Šis ir turpinājums sērijai “neierakstītās un neizdotās dziesmas” - šoreiz kā sadarbība ar 2012. gadu, kad dzima šī dziesmas ideja,” par pirmajām dziesmām stāstīja Detlefs. Jaunas muzikālās idejas viņu neesot pametušas ne uz brīdi, un tieši šobrīd varētu būt īstais brīdis to publiskošanai. Jaunos ierakstus Uldis gan daudz nekomentē (viņš vispār nav no runātīgākajiem), jo radošais darbs vēl turpinoties, tomēr, paklausoties abas dziesmas, ir skaidrs, ka tiek turpināts jau tolaik uzņemtais kurss visai interesanta un atmiņā paliekoša alternatīvā ģitārroka ar liepājnieciskām iezīmēm virzienā.
Par Detlefu šovasar vēl dzirdēsim - viņš jau ir apstiprināts “Positivus Festival” dalībnieku rindās. Jāpiebilst, ka grupai novākts arī teicams sastāvs - vismaz pie bungām sēdēja pats Pēteris Lunde, taču savu pavadošo sastāvu Uldis koncertā nenosauca (vai aizmirsa nosaukt). Žēl, ka tā, būtu interesanti uzzināt, kā sauc ģitāristu, kurš pat sarežģītākās solopartijas spēlēja tādā vēsā angļu mierā, ka pat radās šaubas, vai viņš tiešām to dara, varbūt tas ir dators…
Savukārt jau minētā minifestivālu sērija Tallinas ielas kvartālā ir pierādījusi savu dzīvotspēju un pat vēl vairāk. Jāatgādina, ka tā tika uzsākta ziemā ar mērķi veicināt koncertu piedāvājuma nodrošinājumu arī “nesezonā”. Šo pasākumu ietvaros jau uzstājušies “Dzelzs vilks”, “The Sound Poets”, Chris Noah, Patrisha, Katō, “Baložu pilni pagalmi” u.c., vēl priekšā “Tesas” un “Židrūna” dubultkoncerts 10. maijā, arī “Lingas” un “Tumsas” minifestivāls 17. maijā.
“Tu jau zini kur” un “Angāra” saimnieks Gatis Popovs ar šādu divu izklaides vietu fizisku apvienošanu bija cerējis pierādīt, ka apmeklēt kvalitatīvus iecienīto mākslinieku koncertus, turklāt to izvērst veselā piedzīvojumā nakts garumā, var vienlīdz veiksmīgi arī pārējos deviņos gada mēnešos, ne tikai vasarā. Šobrīd viņš jau saka, ka iecere īstenojusies ar uzviju - gan festivāli ir labi apmeklēti, gan tajos pabijušie cilvēki pēc tam atgriežas šajās vietās arī ikdienā paēst un/vai iedzert, gan arī mūziķi izrāda aizvien lielāku interesi šeit uzspēlēt.