Putinam savs bruņu vilciens un privātās stacijas

Asiņainu karu izraisījušais Krievijas līderis Vladimirs Putins baidās par savu dzīvību un starp rezidencēm pārvietojoties bruņu vilcienā. © Reuters/Scanpix

Baidoties par savu drošību, Krievijas prezidents Vladimirs Putins starp savām rezidencēm visbiežāk pārvietojas īpašā bruņu vilcienā, vēsta neatkarīgie Krievijas mediji. Beidzamo gadu laikā pie viņa trim zināmajām rezidencēm uzbūvētas slepenas, stingri apsargātas stacijas, uz kurām ved ne sliktāk apsargāti sliežu ceļu atzari.

Meduza.io vairākās publikācijās atsaucas uz pētnieciskās žurnālistikas izdevumiem Projekt, Dosje un SOTA. To žurnālistiem izdevies noskaidrot, ka bruņu vilciens Putina vajadzībām ticis izgatavots 2015. gadā - neilgi pēc Krievijas veiktās Krimas aneksijas. Pēc izskata šo sastāvu grūti atšķirt no parastajiem vilcieniem, tā vagoni tāpat nokrāsoti pelēki ar sarkanu svītru. Pavisam šajā sastāvā ir trīs vagoni - vienā ir paša Putina darba kabinets un atpūtas telpas, otrs vagons paredzēts viņu pavadošajām personām, savukārt trešajā atrodas sakaru tehnika. Tās dēļ uz šī vagona jumta izvietotas antenas, kas gan ir nomaskētas, taču vizuāli vagons atšķiras no citiem. Dosje (pētniecisko centru un interneta resursu ar šo nosaukumu savulaik dibināja krievu opozicionārs Mihails Hodorkovskis) norāda, ka šim vilciena sastāvam parasti ir piekabināts vairāk lokomotīvju, lai tas spētu attīstīt iespējami lielāku ātrumu. Un, protams, ka satiksmē tam allaž tiek nodrošināta zaļā gaisma.

Gluži tāpat kā savulaik Ziemeļkorejas diktatori Kims Čenirs un Kims Čenuns, arī Putins bruņu vilcienu izmanto drošības nolūkos. Atšķirībā no prezidenta izmantotajām lidmašīnām, kuru atrašanās vietu un maršrutus iespējams fiksēt, ar vilcienu Krievijas līderis var ceļot faktiski inkognito. Dosje norāda, ka šī sastāva īpašnieks un operators ir kompānija Grand Servis Ekspress, kas cieši saistīta ar sankcijām pakļauto un Putinam uzsvērti lojālo oligarhu Juriju Kovaļčuku.

Anonīmi avoti Kremlī norādījuši, ka vilcienu Putins aktīvi sācis izmantot 2021. gada otrajā pusē, kad gatavošanās iebrukumam Ukrainā jau ritēja pilnā sparā. Tobrīd jau bija gatava arī cita infrastruktūras - slepenie sliežu ceļi un stacijas, kas atrodas pavisam netālu no Putina rezidencēm ārpus Maskavas. Projekt raksta, ka vēl 2015. gadā šāda stacija uzbūvēta aptuveni 400 metrus no Putina izmantotā ēku kompleksa Novoogarjovā Piemaskavā. Pēc diviem gadiem līdzīgs objekts ierīkots netālu no rezidences Bočarjov ručej Sočos, bet 2019. gadā arī pie rezidences Novgorodas apgabala Valdajā. Visas trīs stacijas tiek stingri apsargātas neatkarīgi no tā, vai Putins tobrīd atrodas konkrētajā rezidencē. Savukārt SOTA piebilst, ka Maskavā prezidenta speciālajam vilcienam ir iespēja piestāt vēl vienā slepenā objektā netālu no Ļeņingradas stacijas, kas oficiāli tiek dēvēts par kompānijas Krievijas dzelzceļi administratīvo ēku.

Pasaulē

Kur pazūd munīcija Ukrainas armijai; kādēļ F-16 karā netiek izmantoti lietderīgi; kā FPV dronu lietošana ietekmē kara gaitu; amatpersonu nodevības; vai karam paredzamas drīzas beigas; kas notiek ar gūstā saņemtajiem Ukrainas karavīriem un kādēļ Krievijas militāristi izvaro bērnus – intervijas turpinājums ar Ukrainas armijas kareivi Juriju Armašu, kurš septembrī viesojās Rīgā.

Svarīgākais