Igaunijā būvēs karakuģus NATO vajadzībām

© Scanpix

Igaunijas kuģu būves uzņēmums “Baltic Workboats” uzvarējis Eiropas Aizsardzības fonda konkursā par jaunās paaudzes autonomās karakuģa platformas izgatavošanu. Igauņu uzņēmums ieguva finansējumu 95 miljonu eiro apmērā. Iniciatīvas mērķis ir izstrādāt modulāru un daļēji autonomu virszemes kuģu platformu ar tālvadības sistēmu, ko varētu izmantot visā Eiropā. Līdz 2027. gadam ir plānots pabeigt pirmos prototipus jaunās paaudzes jūras platformas Eiropas karaflotēm.

Igaunija svarīga NATO aizsardzības projekta sastāvdaļa

Uzņēmums “Baltic Workboats” atrodas Nasvā Sāremā. Tā vadībā strādā 23 uzņēmumu un pētniecības iestāžu konsorcijs gan no Igaunijas, gan arī no lielākajām Eiropas jūrniecības valstīm - Francijas, Spānijas, Nīderlandes, Itālijas, Norvēģijas un Dānijas.

“Šis finansējums ir atzinība mūsu uzņēmuma spēkam un centībai,” paziņojumā sabiedriskam medijam “EER News” norādīja “Baltic Workboats” izpilddirektors Margus Vanaselija. “Esam ārkārtīgi gandarīti par dalību tik vērienīgā projektā, taču izjūtam arī lielu atbildību par projektu, kas prasa vairāku gadu pūliņus gan no uzņēmuma, gan komandas puses, lai sasniegtu izvirzītos mērķus. Konsorcija valdības uzticēšana uzņēmumam no Igaunijas mums noteikti nozīmē svarīgu kvalitātes zīmi.”

Uzņēmuma vadītājs piebilda, ka tas šajā valstiski svarīgajā projektā sadarbojies arī ar Igaunijas Aizsardzības ministriju. Igaunijas Jūras spēku projekta sagatavošanas posmā, kas sākās 2021. gadā, aizsardzības ministra pastāvīgais sekretārs Kusti Salms paziņojumā norādīja, ka Eirosardzes projekts Igaunijai ir “ārkārtīgi svarīgs”. Eiropas Aizsardzības fonda mērķis ir stiprināt Eiropas aizsardzības nozari un veicināt pētniecību un attīstību šajā jomā. Fonds atbalsta inovatīvu projektu izstrādi un vienotu aizsardzības spēju izveidi visa Eiropā.

Jaunās paaudzes tehnika

“Baltic Workboats” ir pazīstams ar savu loču un patruļkuģu, prāmju, velkoņu, katamarānu un citu darba laivu produktiem. 2020. gadā uzņēmums Igaunijas Jūras spēku vajadzībām uzbūvēja divus pilnīgi jaunus patruļkuģus. Patruļlaivas ir 18 metrus garas. Tās ir aprīkotas ar daļēju ballistisko aizsardzību, diviem 12,7 mm smagajiem ložmetējiem un tālvadības pulti 12,7 mm “FN Sea deFNder”. Laivu ātrums pārsniedz 30 jūras mezglus ( ~55 km/h).

Līdz 2027. gadam uzbūvētajam prototipu kuģim būs jāspēj noteikt šķēršļus un draudus, izvairīties no sadursmēm un veikt citus ar misiju saistītus uzdevumus. Par izmēģinājuma kuģa būvniecību atbild Igaunijas kuģu būvētājs, savukārt visi darbi notiks Nasvas rūpnīcā. Prototipa jūras izmēģinājumi tiks veikti arī Igaunijas ūdeņos sadarbībā ar Igaunijas Jūras spēkiem.

“Esmu pārliecināts, ka šie Sāremā salas iedzīvotāju būvētie kuģi ir vieni no labākajiem pasaulē savā klasē, un ir ļoti svarīgi, lai kuģu un laivu iepirkums atbalsta Igaunijas uzņēmējdarbību kritiskā ekonomiskajā periodā,” teikts Igaunijas aizsardzības ministra Jīri Luika paziņojumā. Pēc viņa teiktā, patruļlaivas iegādātas par optimālu cenu, tās ir kuģojamas, ar modernu aprīkojumu un bruņojumu, un nepieciešamības gadījumā tās var izmantot arī civilās krīzes apstākļos.

Pats būvnieks “Baltic Workboats” ir moderna, labi aprīkota kuģu būvētava ar augsti kvalificētu darbaspēku - vairāk nekā 200 cilvēku. Uzņēmums ir piegādājis vairāk nekā 250 daudzpusīgu kuģu, kas izstrādāti un būvēti pēc valdību, pētniecības iestāžu un starptautisku uzņēmumu prasībām vairāk nekā 20 pasaules valstīs.

“Baltic Workboats” ir parakstījuši līgumu ar Igaunijas policiju un robežsardzi par triju 12 metru patruļkuģu piegādi, laivas strādās iekšzemes ūdeņos. “PATROL 12” būs ūdens strūklas atbalsta sistēma, lai sasniegtu 35 jūras mezglus kā maksimālo ātrumu, stūrmaņa pozīcijā 30 mezglu ātrums (55 km/h). Dzinēja konstrukcija nodrošina klusu kuģa gaitu - maksimums 65 dB. Līgums izmaksā vairāk par 2 200 000 eiro. Patruļlaivas plāno piegādāt pasūtītājam jau 2024. gada pirmajā pusē.

Pasaulē

Pirms desmit gadiem šķita, ka pasaules kodolenerģijas nozare piedzīvo neatgriezenisku lejupslīdi. Tagad vairākas valstis, tostarp Apvienotā Karaliste, būvē jaunas atomelektrostacijas, ziņo Lielbritānijā bāzētais medijs "bbc.com". Ja pašreizējās tendences vēsta par jaunu kodolēru, ir kāda veca problēma – ko darīt ar uzkrātajiem radioaktīvajiem atkritumiem, no kuriem daži paliks bīstami simtiem tūkstošu gadu.