Zinātnieki atklājuši ko iespaidīgu par melno caurumu

© Pixabay.com

Astronomi ir novērojuši milzīgu strūklu pāri, kas izplūst no supermasīva melnā cauruma 7,5 miljardu gaismas gadu attālumā no Zemes. Megastruktūra aptver 23 miljonus gaismas gadu, padarot šīs melnā cauruma strūklas par lielāko jebkad redzēto, liecina jauni pētījumi, kas publicēti žurnālā “Nature”.

Melnie caurumi tiek uzskatīti par Visuma atkritumu izgāztuvēm, kas aprij gandrīz visu, kas tiem tuvojas, taču daļa materiāla tiek izmesta pirms tam, veidojot strūklu abās melnā cauruma pusēs, skaidro Kalifornijas Tehnoloģiju institūta doktorants un jaunā pētījuma, kurā aprakstīts atklājums, vadošais autors Martins Oei.

Melnā cauruma strūklas var paātrināt starojumu un daļiņas tuvu gaismas ātrumam, liekot tām mirdzēt radioteleskopiem redzamā viļņa garumā. Šāds spīdums pievērsa jaunā pētījuma astronomu uzmanību, kad viņi 2018. gadā pētīja debesis.

Nesen aprakstīto strūklu jauda ir tik masīva, ka pētnieki ir nosaukuši megastruktūru par “Porfīrionu”, atsaucoties uz milzi no grieķu mitoloģijas.

Atklājums liek astronomiem pārdomāt iepriekšējo izpratni par to, cik masīvas var būt melnā cauruma strūklas, kā arī par to, kā tās var ietekmēt apkārtni un Visuma struktūru.

“Šis pāris nav tikai Saules sistēmas vai Piena Ceļa lielums; mēs kopumā runājam par 140 Piena Ceļa diametriem," sacīja Oei. "Piena Ceļš būtu tikai mazs punkts šajos divos milzu izvirdumos."

Lai atklātu sīkāku informāciju par strūklu izcelsmi, komanda veica papildu novērojumus observatoriju Havaju salās. Novērojumi norādīja uz tālu galaktiku, kas ir aptuveni 10 reizes masīvāka nekā Piena Ceļš.

Observatorijas savāktie dati arī atklāja, ka struktūras nāk no aktīva melnā cauruma.

Izpratne par to, cik ilgi Visuma 13,8 miljardu gadu laikā pastāvējušas milzu melnā cauruma strūklas, varētu palīdzēt astronomiem noskaidrot, kā strūklas ir ietekmējušas apkārtni.

Divi lieli jautājumi, ar kuriem saskaras astronomi, ir tas, kā Visums tika magnetizēts un kā radās kosmiskā tīkla liela mēroga struktūras, kas atrodas starp galaktikām. Milzīgās melnā cauruma strūklas varētu palīdzēt atbildēt uz abiem.

Saskaņā ar pētījuma autoru teikto, spēcīgas melnā cauruma strūklas var ietekmēt vielas plūsmu starpgalaktiskajā telpā, izdalot lādētas daļiņas un magnētiskos laukus.

"Kad strūklas sasniedz starpgalaktisko telpu, mēs domājam, ka tām ir liela ietekme uz telpas starp galaktikām apsildīšanu un tās magnetizēšanu," sacīja Oei. "Viena no negaidītajām atziņām šīs milzīgās strūklas sistēmas atrašanā ir tāda, ka melnā cauruma strūklas var sasniegt kosmiskā tīkla mērogu. Tie ir tik lieli, ka principā var sasniegt visu.”

Pētījums atklāj aizraujošu atklājumu, kas var parādīt, kā strūklas un melnais caurums laika gaitā ir attīstījušies.

"Mūsu planētas magnētisms ļauj pastāvēt dzīvībai, tāpēc mēs vēlamies saprast, kā tas radās," sacīja Oei. "Mēs zinām, ka magnētisms caurstrāvo kosmisko tīklu, pēc tam nonāk galaktikās un zvaigznēs un galu galā uz planētām, bet jautājums ir - kur tas sākas? Vai šīs milzīgās strūklas ir izplatījušas magnētismu caur kosmosu?”