Kas ir šīs vasaras populārākā krāsa?

© Foto: publicitātes

Neona laima zaļais tonis ir pārņēmis visu pasauli - no memiem un manikīra līdz politiskajai ikonogrāfijai. Un tas viss pateicoties britu popzvaigznei Charli XCX.

Ko mēs redzēsim, atskatoties uz 2024. gada vasaru? Zaļo. Ne vienkārši zaļu, bet gan tik nepatīkamu, ka modes ziņu mediji to ir raksturojuši kā "indīgu", "abrazīvu" un "žults dūņu" krāsu. Iedomājieties, luksusa Bottega Veneta vai savu iecienīto rokassomiņu, iemērktu Nickelodeon gļotās?

Foto: publicitātes

Šī krāsa ienāca modes telpā kā britu popa provokatores, dziedātājas Charli XCX jūnija sākumā izdotā albuma "Brat" zīmols. "Tam vajadzēja būt ļoti nedraudzīgam un neglītam," tā teica pati dziedātāja par albuma māksliniecisko noformējumu, kur četri izplūduši burti B R A T ariel fontā ir centrēti spilgti zaļā kvadrātā.

Viņa ir viena no 2024. gada vasaras lielākajām tendenču noteicējām - BRAT meiteņu vasara (Brat Girl Summer). Dziedātāja savu jauno studijas albumu nodēvēja par "brat", kas šobrīd ir kļuvis jau par krāsas sinonīmu.

Foto: publicitātes

Albuma noformējuma vārdu BRAT uz koši laima zaļā fona interneta aktīvākie lietotāji ņēma vērā. Tas kļuva par stilu un attieksmi, kas lauza "godīgas meitenes" estētiku, kas jau gadiem ilgi dominēja sociālajos medijos.

Tā vietā nāca pašpārliecināta vienpate ar zināmu devu nostalģijas pēc 2000. gadiem, pēc hedonisma, vulgaritātes un ballīšu meitenes dzīvesveida. Tikko mazgātu matu, zaļo sulu un rīta rosmes piecos no rīta vietā nāk tolerantāka panku meitene.

Foto: publicitātes

Bet tad notika smieklīga lieta. Šī apzināti atbaidošā krāsa iekaroja visu internetu vai vismaz visus, kas jaunāki par 40, pēc tam vasaru un izšķirošajā brīdī arī Amerikas prezidenta kampaņu.

Dažu īsu dienu laikā ASV viceprezidentes Kamalas Harisas, kura pretendē uz demokrātu nomināciju prezidenta vēlēšanās, atbalstītāji pārvērta chartreuse (tāds ir krāsas oficiālais nosaukums) par neparasti spēcīgu politisku simbolu.

Kāpēc zaļā krāsa?

Foto: publicitātes

Runājot par krāsu tendencēm, brat zaļajai krāsai trūkst sviesta dzeltenās krāsas saulainā optimisma un masveida tirgus pievilcības, kas raksturīga karstajai bārbiju rozā krāsai vai gardu ķiršu sarkanajam. Britu popzvaigznes jaunākā ieraksta fona krāsa ir tāda, kādu neatradīsiet pat dabā - tā drīzāk atgādina radioaktīvo kodolspēkstacijas spīdumu.

Savukārt krāsas oficiālais nosaukums carthusian ir cēlies no Chartreuse kalniem Francijas Prealpos. Šie nosaukumi tika pielāgoti angļu valodas charterhouse , kas nozīmē kartūziešu klosteri. Šie mūki sāka ražot Chartreuse liķieri 1737. gadā, kam piemīt spilgti zaļa krāsa.

Foto: publicitātes

Un brat vasarai ir tikai ieskrējusies, jo modes pasaule gatavo savu briesmīgi zaļo pieteikumu. McQueen by Seán McGirr 2024. gada rudens skatē bija redzami gļotu zaļi trīsdaļīgi trikotāžas komplekti un citplanētiešu nokrāsas skulpturētas mini kleitas.

Fendi, Jason Wu un Brandon Maxwell kolekcijās tika izmantota tāda pati krāsu gamma, bet Gucci 2024. gada rudens kolekcijā bija redzams tīrs, pēc pašu apzīmējuma - "sapuvis" tonis.

Foto: publicitātes

Atskatoties vēsturē, redzam, ka viss jaunais ir reiz jau pateiktais vai rādītais. Miucia Prada izmantoja tādu pašu pieeju savā "Ugly Chic" 1996. gada pavasara kolekcijā, kas piesaistīja uzmanību ar zīmuļa svārkiem, pogām, rūtainām biksēm tumši brūni zaļā krāsā, kas vēlāk tika nodēvēta par Miuccia sludge.

Viņas skate bija kā pretstats Toma Forda Gucci tērpiem, ar atkailinātām kleitām, ko Džons Galjāno (John Galliano) sūtīja pa Dior skrejceļu. Prada 1996.gada provokatīvās kolekcijas filozofija bija apgāzt ideju par "sliktu gaumi" ar modes starpniecību un parādīt, cik svarīga tā ir kultūrai kopumā. Dūņu zaļais vai duļķaini zaļš - lai kā to sauktu - kļuva par krāsu, kas uz visiem laikiem asociējas ar šo prettendences ideju modē.

BRAT

Foto: publicitātes

Man šķiet, ka šīs krāsas pēkšņā popularitāte ir kaitinoša, bet ne ļaunā veidā. Daļēji tas ir tāpēc, ka laima zaļš, sarkanzaļš, gļotu zaļš un līdzīgi koši zaļi toņi ir modē jau gandrīz desmit gadus. Es tos atceros vēl pirms tam - kad bērnībā šķirstīju vecmāmiņas modes žurnālus ar viņas jaunības stila ikonām - David Bovie un The Beatles kvartetu attēliem.

Foto: publicitātes

Savukārt, 2023. gadā Fendi parādīja pavasara kolekciju, kas bija piepildīta ar dzeltenīgi zaļganiem tērpiem, kas šķita mirdzoši uz atturīgās taupe (pelekbrūna) krāsas fona krāsu kombinācijā Fendi izmantoja arī metālisku violetu krāsu, kas negaidīti labi izskatījās kopā ar plīvojošām chartreuse kleitām.

Un, protams, ir zīmoli, kas nekad nav pārtraukuši spēlēties ar laima zaļo krāsu, piemēram, Lilly Pulitzer, kam patīk kombinēt papagaiļu toni ar flamingo rozā krāsu, tādējādi atsaucoties uz tropu klimatu. Savukārt Marc Jacobs jau kopš 1993. gada kolekcijas, kā dēļ viņš tika atlaists no Perry Ellis, ir uzsvēris šā toņa pancisko pusi, un pavisam nesen to izmantoja savām balerīnu tipa kurpēm, kas tapušas Heaven By Marc Jacobs un Sandy Liang sadarbībā.

Savukārt 2020. gadā interneta veikals Etsy nosauca chartreuse jeb šodienas versijā BRAT par gada krāsu. "Mēs paredzam, ka šis tonis parādīsies visur, sākot no mūsu mājas dekora līdz garderobēm," pirms četriem gadiem teica Etsy pārstāvji.

Kas ir brat zaļš?

Foto: publicitātes

Tas ir gandrīz laima zaļš, lai gan tajā ir mazāk zilā un nedaudz vairāk dzeltenā nekā tradicionālajā laima zaļajā, kas sliecas tuvāk smaragdzaļajam (brat zaļš ir līdzīgs pat ābolu zaļajam).

Tas ir nedaudz atjaunināts chartreuse, gandrīz slavenā liķiera krāsā, bet ar spēcīgu piesātinājumu, kas to padara daudz modernāku par versiju, kas uzplauka 19. gadsimta beigās (un atkal 20., 60. un 90. gados).

Tas nav gluži absinta zaļš vai marinētu gurķu zaļš, bet ir tuvu tam. Tam trūkst dziļuma, kāds piemīt šiem vintage zaļajiem, kas iegūst dimensiju ar okras pieskārienu, bet tieši tāpēc pasaulei patīk brat zaļš. Tā nav sarežģīta krāsa, un tā arī nav paredzēta, lai tāda būtu. Līdzīgi kā Nickelodeon slavenais gļotu zaļais, brat zaļš ir uzstājīgs un tiešs.

Tai ir jābūt spožai, intensīvai un bagātīgai, taču to nedrīkst sajaukt ar gaumīgu. Tieši šīs mazas atkāpes un vēlme atļauties, padara mūs par īpašiem un neatkārtojamiem.

Lasi arī: Vasaras cepure - sezonas "must have" aksesuārs

Dzīvesstils

“Jo aukstāks laiks aiz loga, jo vairāk vakarus gribas pavadīt mājās, skatoties filmas un aicinot ciemos draugus. Kādi tusiņi bez uzkodām? Un kādas uzkodas bez mērcītēm? No tā visa izriet, ka garajos un tumšajos vakaros mērcītes ir pat obligātas,” atzīmē virtuves huligāns Pipars.