Trampa tarifu dēļ vācu milži zaudēs visvairāk

© Depositphotos

Trīs ceturtdaļas automašīnu, kas tiek importētas no Eiropas uz ASV, ir vācu limuzīni. Tomēr BMW un "Mercedes" ir arī amerikāņu ražotāji un eksportētāji. Ja ASV un Eiropas Savienība (ES) noteiks tarifus viena otrai, tie skars abas puses, tāpēc auto ražotāji aicina izvairīties no muitas kara, raksta Polijas ekonomikas ziņu portāls "wnp.pl".

Saskaņā ar Amerikas administrācijas oficiālajiem datiem, ASV no Eiropas tika importēti 80 000 automašīnu, un tas ir četras reizes vairāk, nekā tās aizceļojušas pretējā virzienā.

Tomēr "Mercedes" un BMW ir arī ASV ražotāji un pat eksportētāji. Aptuveni divas trešdaļas no ASV ražotajām automašīnām tiek eksportētas, tostarp uz ES.

Tarifs ir pieņemts un nenovēršams

"Viņi nepieņem mūsu automašīnas. Viņi izmanto visdažādākos iemeslus, kāpēc ne," sacīja ASV prezidents Donalds Tramps un paziņoja, ka lēmums noteikt 25 procentu tarifus no Eiropas Savienības importētajām precēm, tostarp automašīnām, ir pieņemts un tā paziņošana ir nenovēršama.

Pēc Otrā pasaules kara automobiļu rūpniecības tēls ASV un Eiropā pilnībā atšķīrās. Vienkārši sakot, kamēr bagātajās valstīs valdīja "ceļu kreiseri", Eiropā, kompensējot kara postījumus, tika izgudrotas mazas, ekonomiskas automašīnas. Kamēr ASV, kur bija lēts benzīns, dzinēja izmēram nebija nozīmes, mazāk pārtikušajā Eiropā dzinēji bija mazāki un sadedzināja daudz mazāk degvielas. Arī ceļu tīkls ASV un Eiropā ir pilnīgi atšķirīgs.

Eiropas automašīnas ārpus "premium" segmenta ASV nav populāras

Tas ir arī novedis pie tā, ka automašīnu pircēji abās pusēs ir audzināti atšķirīgi, un atšķiras arī tas, ko viņi gaida no automašīnām. Piemēram, piekares, kas Eiropā ir standarta, ASV dažreiz tiek piedāvātas kā sporta variants.

Vislabāk pārdotās Eiropas automašīnas ASV ir vācu luksusa limuzīni no "Mercedes", BMW un "Audi". Nu, un "Porsche", bet tā jau ir globāla klase pati par sevi.

Pēdējos gados globalizācija un dominējošā sporta apvidus auto (SUV) un elektromobiļu mode ir nedaudz izlīdzinājusi gaumi un izvēli. Galu galā, tāpat kā maz cilvēku Eiropā pērk amerikāņu limuzīnus, Eiropas "mazie" nav populāri ASV. Šo segmentu iekaroja japāņu un korejiešu automašīnas.

Tarifu karš var skart arī pašas ASV

Saskaņā ar analītiskās kompānijas "JATO Dynamics" datiem, trīs lielie vācu ražotāji ("Mercedes", BMW un "Volkswagen") pērn veidoja 73 procentus no automašīnu importa no Eiropas uz ASV.

Tomēr Vācijas uzņēmumi uzsver, ka tarifu izraisītais tirdzniecības karš var skart arī pašas ASV. Problēma ir tā, ka "Mercedes" un BMW ir ne tikai importētāji šajā tirgū, bet arī spēcīgi ražotāji un pat eksportētāji. Ja ES atbildēs ar tādu pašu tarifu pieaugumu (par ko jau ir paziņojusi), šo auto ražotāju rūpnīcas, kas atrodas ASV, arī var būt zaudētājas. Tādējādi Eiropas ražotāji saņems sitienu pa galvu no abām pusēm.

"Mercedes" un BMW jau gadu desmitiem ražo automašīnas ASV

"Mercedes" kopš 1997. gada ir rūpnīca ASV, Taskalūsā, kur pagājušajā gadā strādāja 6000 cilvēku un ražoja 260 000 automašīnu. Tur ražošanā ir septiņi modeļi, no kuriem trīs ir elektriski. Uzņēmums paziņoja, ka aptuveni divas trešdaļas no aptuveni četriem miljoniem automašīnu, ko rūpnīca saražojusi savā vēsturē, tika eksportētas, kas padara "Mercedes" par vienu no lielākajiem automobiļu eksportētājiem ASV.

Kopš 2006. gada uzņēmumam ir rūpnīca Čārlstonā, kuru tas sākotnēji montēja, un kopš preses un krāsotavas celtniecības 2018. gadā tā ir pārvērtusies par pilnas piegādes transportlīdzekļu rūpnīcu, kas ražo Ziemeļamerikas tirgiem, tostarp Kanādai, kas arī kļūst par Trampa tarifu kara dalībnieci.

Kopš 1994. gada BMW ražo savas automašīnas rūpnīcā Spartanburgā, no kurienes jau ir aizbraukuši vairāk nekā septiņi miljoni automašīnu. Gandrīz puse no ASV pārdotajām automašīnām atstāja Spartanburgu.

BMW aprēķinājis, ka kopš 2014. gada 63 procenti tur saražoto automašīnu ir eksportētas. Kopumā tas jau ir vairāk nekā 2,7 miljoni automašīnu. Lielākie amerikāņu BMW eksporta tirgi ir Vācija, Dienvidkoreja, Ķīna, Kanāda un Apvienotā Karaliste.

Vācijas uzņēmumi cenšas izvairīties no muitas kara, jo zaudēs visvairāk

"Lielais mūsu rūpnīcas eksporta īpatsvars uzsver brīvās tirdzniecības nozīmi ASV. Tas dod labumu ne tikai mūsu rūpnīcai, bet arī spēcīgam piegādātāju tīklam reģionā," sacīja BMW AG par ražošanu atbildīgais valdes loceklis Milans Nedeljkovičs.

BMW prezidents Olivers Zipse aicina ES samazināt pašreizējos tarifus amerikāņu automašīnām no 10 procentiem līdz 2,5 procentiem, t.i., muitas nodokļu līmeni, kas pašlaik tiek piemērots Eiropas automašīnām ASV.

Paziņojums par tarifiem "Volkswagen" grupu ietekmēja tā, kā to vēlējās Tramps. "Audi" automašīnas pašlaik tiek ražotas Meksikā, tāpēc tās arī nonāks pie Trampa muitas sienas.

Varbūt labāk būvēt rūpnīcu ASV?

Saskaņā ar "Handelsblatt Daily" teikto, paziņojums par tarifiem lika uzņēmumam apsvērt "Audi" un "Porsche" ražošanu ASV. Tarifu ieviešana uzņēmumam varētu izmaksāt miljardiem dolāru, tāpēc tiek ziņots, ka grupa apsver, vai nebūtu labāk tērēt šo naudu rūpnīcai ASV. "Mercedes" un BMW arī apsver iespēju palielināt ASV ražoto modeļu skaitu, lai izvairītos no iespējamiem tarifiem.

Tāpēc jāatzīst, ka muitas nodokļi un ierobežojumi un pat paši to paziņojumi var darboties. Kā piemēru var minēt ne tikai "Volkswagen" gadījumu, bet arī Ķīnas uzņēmumu intereses, kas vēlas izvairīties no ES muitas nodokļiem, atverot rūpnīcas Eiropā, vai daudzu valstu paziņojumus par sava veida emisiju tirdzniecības sistēmas ieviešanu, lai to produkti atbilstu OIKM prasībām.

"Tāpēc varbūt mums ir vēl viena jauna veida globalizācijas versija, kuras pamatā ir nevis trūkums, bet gan attīstīta muitas nodokļu un ierobežojumu sistēma, ar kuru valstis tagad pārbaudīs viena otru," secina "wnp.pl".

Pasaulē

Trīs ceturtdaļas automašīnu, kas tiek importētas no Eiropas uz ASV, ir vācu limuzīni. Tomēr BMW un "Mercedes" ir arī amerikāņu ražotāji un eksportētāji. Ja ASV un Eiropas Savienība (ES) noteiks tarifus viena otrai, tie skars abas puses, tāpēc auto ražotāji aicina izvairīties no muitas kara, raksta Polijas ekonomikas ziņu portāls "wnp.pl".

Svarīgākais