Konkurences padome (KP) 2025.gada sākumā veiktajā kafijas cenu ekspress izpētē secinājusi, ka cenas būtiski atšķiras dažādos veikalu tīklos, aģentūru LETA informēja KP pārstāvji.
KP aicina patērētājus būt vērīgiem un kritiski izvērtēt pārtikas preču cenas dažādās tirdzniecības vietās.
KP veica ekspress izpēti divas dienas 2025.gada janvārī dažādos Latvijas mazumtirdzniecības tīklos, tostarp "Rimi", "Maxima", "top!", "Elvi", "Lidl", "Mego", "Citro", "Sky", "K-Senukai" un "Depo".
Izpētes rezultāti parādīja, ka kafijas cenu amplitūda būtiski atšķiras ne tikai starp dažādiem veikaliem, bet arī konkrētā veikalu tīklā.
KP izpēte apliecināja arī to, ka nereti tirgus līderu kafijas cenām ir vērojama vienāda regulārā cena. Ņemot vērā, ka tirgus ir caurspīdīgs, šāds apstāklis var rasties regulāras cenu monitorēšanas dēļ, konkurentiem reāllaikā pielāgojoties viens otram. Tāpat arī to var veicināt konkurences dinamika, tirgotājiem cenšoties saglabāt konkurētspēju, īpaši, populāru un patērētāju iecienītu produktu segmentā.
Vienlaikus KP norāda, ka būtisks faktors ir patērētāju paradumi, kas balstās ne vien uz vēlamā pārtikas produkta cenu, bet arī veikala atrašanās vietu un piedāvājumu kopumā, jo, kā norādīja ekspress izpēte, patērētājam šķietami zemāko cenu mazumtirdzniecības tīklā ne vienmēr ir iespējams iegādāties populārākos kafijas zīmolus par viszemāko cenu.
KP aicina patērētājus būt vērīgiem un kritiski izvērtēt cenas dažādās tirdzniecības vietās, nepaļaujoties tikai uz vienu avotu vai veikalu, bet gan izmantot vairākus pieejamos informācijas kanālus, lai nodrošinātu gudru un pārdomātu iepirkšanos.
Tāpat KP atgādina, ka pārdomāta iepirkšanās palīdz ne tikai samazināt izdevumus, bet arī veicināt efektīvāku tirgus darbību, jo informēti patērētāji veicina spēcīgāku konkurenci starp tirgotājiem.